Næringsliv

Northug kan dra inn 15 mill.

Skistjernen skifter klessponsor fra Swix til Bjørn Dæhlie.

Petter Northug. Foto: NTB scanpix

Petter Northug. Foto: NTB scanpix

Artikkel av: Øyvind Lillestrøm Knudsen
14. november 2015 - 08.56

Langrennsstjernen Petter Northug kan tjene opp mot 15 millioner kroner over tre år på den nye avtalen med klesmerket Bjørn Dæhlie, skriver DN.

Northug har tidligere vært sponset av Swix, men har nå skiftet klesmerke.

- Jeg har et avslappet forhold til dette. Swix’ klesavtale med Petter Northug gikk ut i våres, og vi har deretter diskutert muligheten for å fortsette samarbeidet. Swix har nå en ettårig sponsoravtale med Northug knyttet til skistaver og hansker, sier Swix-sjef Ulf Bjerknes til DN.

Merkevaren Bjørn Dæhlie er eid av milliardær Kjetil Holtas Active Brands. Selskapet leverer i dag klær til langrennslandslaget, og den avtalen skal være verdt mellom 15 og millioner kroner i året.

Active Brands ønsker ikke å kommentere avtalen. Northug-leiren virker imidlertid fornøyde.

- Det er en veldig god avtale. Petter er fornøyd, han liker fornyelse og forandring, sier Northugs manager Are Sørum Langås til DN.