Næringsliv

Her tok det skikkelig av i 2015

Butikkjedene innenfor kategorien "bredt vareutvalg" kan viser til kraftig vekst i 2015.

Europris-sjef Pål Wibe. Foto: Finansavisen

Europris-sjef Pål Wibe. Foto: Finansavisen

Artikkel av: Siri Knutsen Vosgraff
13. februar 2016 - 09.48

Europris fikk over 20 prosent vekst på Black Friday- og Halloween-salget. Men svenske Biltema vokser mye mer, skriver Dagens Næringsliv.

- Black Friday tok skikkelig av ifjor, det var så mange på kjøpesentrene at man lurer på om folk tok fri for å shoppe. For første gang var dette den største handledagen vår, sier Europris-sjef Pål Wibe til avisen.

Kjeden la fredag frem sine tall for 4. kvartal, som viste en doblet bunnlinje. Europris økte julehandelen med 9,7 prosent sammenlignet med året før, og Black Friday- og Halloweensalget steg med henholdsvis 28,8 prosent og 20 prosent.

Selskapet tilhører en av vinnekategorien innen norsk handel, bredt vareutvalg. Men innenfor den samme katergorien er det mange sterke konkurrenter.

Totalt økte Europris inntektene med 8,7 prosent til 4.629 millioner kroner i fjor. Og selv om de hadde desidert høyest omsetning, var det Biltema som vokste mest på topplinjen - opp 16,6 prosent til 3.431 millioner kroner.

- Det er vi veldig godt fornøyd med. Kundene er opptatt av å få mest mulig igjen for hundrelappen, og det store utvalget gjør at Biltema tar markedsandeler. Nå satser vi mer på større produkter og vokser mest på varer innen fritid, bygg, verktøy og biltilbehør, sier Biltema Norge-direktør Knut Svenningsen til DN.