Næringsliv

Vi handler dagligvarer på nett som aldri før

Hvis dagens veksttakt holder frem til sommeren, vil omsetningen bortimot tredobles hos kolonial.no. Men de er ikke alene.

Karl Alveng Munthe-Kaas. Foto: Oliver Orskaug / Finansavisen

Artikkel av: Stein Ove Haugen / Redaksjonen
31. mars 2016 - 11.17

Bestilling av mat på nett er for alvor i ferd med å slå rot i det norske handlemønsteret, noe som gjenspeiles i utviklingen til landets største dagligvarekjede på nett.

I oppstartsåret 2014 omsatte Kolonial.no for 14 millioner kroner, et tall som vokste til rundt 75 millioner kroner i fjor.

- Vi vokser med 7 til 8 prosent i uken, sier Karl Alveng Munthe-Kaas (32), daglig leder, gründer og største eier av dagligvarebutikken på nett, Kolonial.no til Finansavisen i dag.

For 2016 var den uttalte ambisjonen å selge for en halv milliard kroner. Med en ukentlig omsetning på åtte millioner kroner allerede i mars, og en veksttakt på 8 prosent, rekker ikke Munthe-Kaas å skrive mai før selskapet har en annualisert vekst på over en halv milliard kroner. Ved Sankthans har omsetningen vokst til 1 milliard.

Karl Alveng Munthe-Kaas i kolonial.no forteller til avisen at selskapet ikke vil tjene penger i år, og sier til avisen at det heller ikke er målet.

- Vi fokuserer på at selskapet skal vokse videre, men det er sunn økonomi i dette på sikt, sier Alveng Munthe-Kaas.

NorgesGruppen kommer

Kolonial.no får ikke markedet for seg selv. På begynnelsen av året lanserte Stein Erik Hagen med familiene Sundt og Klaveness konkurrenten Marked.no.

Også NorgesGruppen er i ferd med å rulle ut et nettkonsept i løpet av kort tid, skriver avisen.

- Internett? Jeg tror det er noe vi har nede i andre etasje, fleiper Tommy Korneliussen, konsernsjef i NorgesGruppen.

Han avslører at Norges største dagligvareselskap ikke er helt bakpå.

- Vi ser jo at netthandel innenfor dagligvarevarer er i ferd med å slå rot, i hvert fall i Stor-Oslo. Vi følger med og er forberedt. Men vel så viktig som netthandel er måten å kommunisere med kundene med.

De siste årene har Kolonial.no markert seg som en voksende aktør innen netthandel med mat. I november startet også Stein Erik Hagens nettmatbutikk Marked.no.

- Det er ikke noe dårlig tilbud at kunden kan sende inn handlelisten, plukke opp varene på vei hjem og betale omtrent det samme som hos Kiwi?

- Nei, og dit kommer vi, sier han til Finansavisen.

Hente dagligvarene på Esso?

Finansavisen skrev i begynnelsen av mars at NorgesGruppens avtale med Esso kan bli en nøkkelbrikke i kampen om netthandel med mat.

NorgesGruppen overtok i høst 107 Esso-stasjoner langs norske veier.

- Hvis markedet for dagligvarer på nett utvikler seg ytterligere kan Esso-stasjonene være nyttige som pick up-points, sa NorgesGruppen-topp Tormod Lier til Finansavisen da.

- Har dere et ferdig nettkonsept som dere kan rulle ut når tiden er inne?

- Ja, det har vi, bekrefter Korneliussen.

- Hvorfor gjør dere ikke det nå?

- Vi kan ikke være først på alt. Vi sa nei til netthandel en gang på 1990-tallet. Vi tror timingen er viktig her, sier han til Finansavisen.

- Dessuten er det flere av kjøpmennene våre som tester dette allerede. Samtidig legger vi vekt på at butikkene våre er effektive. Gjennomsnittskunden er innom butikken i syv-åtte minutter.