Næringsliv

BMW gjør som Airbnb

Bilgiganten forsøker å teste ut hva som kan bli en potensiell forretningsmodell for fremtiden.

BMW 330e plug-in hybrid. Foto: BMW

BMW 330e plug-in hybrid. Foto: BMW

Artikkel av: Magnus Berg Johansen
11. april 2016 - 09.49

Mandag forrige uke gjorde BMW tilgjengelig hele 370 biler i Seattle som eksisterende kunder eller andre personer i byen kunne låne med en pris som ble målt per minutt.

Tiltaket ligner forretningsmodellen til Airbnb, og tillater eiere av BMW-biler å leie ut sine biler på samme måte som man leier ut sin leilighet via Airbnb, skriver Financial Times.

Initiativet, som kalles ReachNow, kan samtidig komme med ytterligere aspekter som kan sette BMW i direkte konkurranse med Uber. 

I en tid hvor bilmarkedet stadig forandres, satser bilgiganten på en mer kompleks forretningsmodell som strekker seg forbi kun produksjon og distribusjon av ulike bilmodeller.

- Det er naivt fra vår side om vi overser hvordan yngre mennesker i dag tar i bruk ny teknologi som medfører større mobilitet. Med dette kan vi nå ut til de yngre som ikke kjøper bilene våre, sier Peter Schwarzenbauer, styremedlem i BMW, ifølge finansavisen.

De amerikanske bilmerkene Ford og General Motors deltar allerede i lignende eksperimenter.

Analytikere er imidlertid skeptiske til om bilmerkene kan klare å tjene store penger på slike løsninger.