Volkswagen sliter
Det tyske bilmerket sliter med omsetningen som følge av miljøskandalen.

Foto: Reuters video
Salget av nye biler fra Volkswagen og deres andre bilmerker falt til det laveste nivået siden 2011, hvilket ser ut til å bety at forbrukere fortsatt ikke er fornøyd med deres håndtering av miljøkrisen, skriver Bloomberg.
Volkswagen og deres andre bilmerker representerte 23,4 prosent av alle nyregistreringer i Europa i første kvartal 2016, sammenlignet med 24,4 prosent i samme periode året før.
Til sammenligning steg etterspørselen etter biler i Europa hele 8,1 prosent til 3,93 millioner biler i kvartalet.
Salget av gruppens VW-biler falt med 2,3 prosent i Europa i mars, og hele 6,3 prosent i Tyskland i mars.
Samtidig steg salget av gruppens andre merker, som Skoda og Audi, med 2,3 prosent i mars.
Til sammenligning steg omsetningen av biler fra BMW, Fiat Chrysler og Mercedes.
Rett etter at VW-krisen brøt ut skrev mangeårig konsulent for bilindustrien, Mike Rosenberg, at Volkswagen burde gjenskape tilliten ved å tilby ey betydelig pengebeløp til alle kundene av dieselbiler som ønsker å få bilen inn på et verksted for å få den mye omtalte programvaren fjernet.
Professoren ved IESE Business School mener en slik handling ville kunne bidra til å gjenopprette tilliten på tre ulike måter, deriblant få allmenheten til å spre positive synspunkter om merkenavnet.