An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Næringsliv

- Da erstatter det både kontanter og kredittkort

Vipps har nå startet denne uken betaling ved hjelp av fingeravtrykksensor på mobil.

Artikkel av: Siri Knutsen Vosgraff
7. oktober 2016 - 07.49
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

Utviklerne av DNBs Vipps-app startet denne uken test av mobilbetaling i butikk. Nå skal butikkunder kunne betale bare ved å oppgi mobilnummeret og bruke fingeren til å akseptere, skriver Dagens Næringsliv.

- Det kan bli allemannseie etterhvert som betalingsformen blir mer tilgjengelig i løpet av høsten og vinteren. Så lenge det er brukervennlig, vil folk ta det i bruk. Da erstatter det både kontanter og kredittkort, sier utviklingssjef i DNB, Thang Manh Tran, til avisen, og er overbevist om at bruken av mobilbetaling i butikk vil eksplodere allerede neste år.

Konkurrentene Mobile Pay fra Danske Bank og Mcash fra Sparebank 1 har hatt lignende samarbeid om mobilbetaling hos noen kjeder i flere måneder. 

En stor forskjell er ifølge avisen at deres kunder selv må starte betalingsprosessen og bruke en kode, men alle aktørene jobber med enklere mobilløsninger og felles teknisk plattform som kan være klar om noen måneder.

- Utviklingsarbeidet handler om løsninger som er mest mulig brukervennlig og kostnadseffektiv for kunden, sier adm. direktør Elisabeth Haug i Mcash, som nå kan brukes på nær 7300 salgssteder.

- Bruken av mobilbetaling vil skyte fart og vi er i dialog med flere butikkjeder, sier Haug til DN.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.