Næringsliv

Tine skal selge brus

Tine begynner nå å selge brus. Det kan gi lille Roma Mineralvannfabrikk på Lillestrøm et oppsving.

Fv: Direktør Teje Døsrønningen i Tine Partner, salgs- og markedssjef Katrine B. Klemp i Roma Mineralvannfabrikk (datter, 4. generasjon), produktgruppesjef Jannicke Færden Berle i Tine Partner og daglig leder Marianne Bergersen i Roma Mineralvannfabrikk (mor, 3. generasjon). Foto: Iván Kverme.

Fv: Direktør Teje Døsrønningen i Tine Partner, salgs- og markedssjef Katrine B. Klemp i Roma Mineralvannfabrikk (datter, 4. generasjon), produktgruppesjef Jannicke Færden Berle i Tine Partner og daglig leder Marianne Bergersen i Roma Mineralvannfabrikk (mor, 3. generasjon)
. Foto: Iván Kverme.

Artikkel av:  Redaksjonen
2. februar 2017 - 11.15

(Finansavisen):  Helt siden 1920 har Roma Mineralvannfabrikk forsynt folk i nærområdet med brus, kan Finansavisen fortelle.

Det startet med ingefærøl og sitronbrus. I dag er Asina fabrikkens største produkt, sammen med Ingefærøl og Flux Soda. I tillegg kommer en rekke andre egne merker, samt amerikanske RC Cola, som produseres på lisens.

– Vi har alltid vært en lokal leverandør. Vi leverer våre produkter i det nære østlandsområdet, sier Katrine Bergersen Klemp, som er salgs- og markedssjef og en av eierne i Roma Mineralvannfabrikk, til Finansavisen.

Nedslagsfeltet blir nå kraftig utvidet. Den lille brusfabrikken inngikk i går en samarbeidsavtale med Tine Partner, som skal selge Romas produkter i storhusholdningsmarkedet over hele Norge.

– Tine gjør det mulig å være liten i en stor verden. Dette gir oss en unik mulighet til å komme ut til Tine Partners kunder over hele landet, sier Klemp til avisen.

Melk, iste, vann og brus

– Hvorfor skal Tine begynne å selge brus?

– Kjernevirksomheten vår er meieriprodukter, men vi ser at våre kunder ønsker å kjøpe flere produkter innen drikke. Brus er en stor kategori i storhusholdningsmarkedet. Fra før har vi, i tillegg til melk, en rekke produkter innen drikke, samt en distribusjonsavtale på vann med Isklar, sier direktør Terje Døsrønningen i Tine Partner til Finansavisen.

– Vi ønsker å løfte frem mindre produsenter. Man finner blant annet produkter fra cirka 100 småskalaprodusenter av ost i våre biler, fortsetter han overfor avisen.

Tine Partner selger sine og andres produkter til hoteller, restauranter, kantiner og institusjoner over hele landet. I fjor beløp det norske storhusholdningsmarkedet seg til 25,2 milliarder kroner, og Tine Partner er en betydelig aktør i dette markedet.

– Roma Mineralvannfabrikk har fantastiske produkter, et bredt sortiment og lang historie. Dette minner mye om Tine, mener Døsrønningen.

– Et stort løft

Roma Mineralvannfabrikk har økt omsetningen år for år i en årrekke. I 2014 investerte fabrikken i nytt produksjonsutstyr. Omsetningen økte med henholdsvis 12 og 15 prosent i 2015 og 2016. I fjor ble det produsert cirka 4 millioner flasker, og omsetningen endte rundt 50 millioner kroner.

– Hva vil avtalen med Tine Partner bety for veksten fremover?

– Avtalen gir et stort løft for en liten aktør som oss. Håpet er at den skal bidra til enda bedre vekst enn i de to foregående årene, sier Klemp til Finansavisen.