Næringsliv

Gründerektepar sa nei til Stordalen - jakter 20 mill. til nytt eventyr

Solgte hytte, bil og båt for å gjøre elsykler til global suksess.                                                                                .

Daglig leder Anne-Lise Heggland og mannen Per Hassel Sørensen. Foto: Anders Horntvedt

Daglig leder Anne-Lise Heggland og mannen Per Hassel Sørensen. Foto: Anders Horntvedt

Artikkel av:  Redaksjonen
13. oktober 2017 - 11.30

(Finansavisen):  – Det var et interessant tilbud, men ikke godt nok, sier gründer og daglig leder Anne-Lise Heggland i Podbike til Finansavisen.

I oktober 2016 holdt hotellkonge og investor Petter Stordalen en gründerkonkurranse for gode forretningsideer.

Dagens Næringsliv har tidligere fortalt at sykkelgründerne var en av seks finalister som klatret hele veien til toppen av luksushotellet The Thief på Tjuvholmen i Oslo.

Stordalen tilbød å kjøpe ti av de første syklene for 400.000 kroner, mot at han fikk 5 prosent av aksjene.

Det som ikke har kommet frem, var at Podbike deretter sa nei til tilbudet fra milliardæren, kan Finansavisen fortelle.

– Vi vil fortsatt gjerne levere sykler til hotellene, men tilbudet føltes ikke riktig for oss, sier Heggland til Finansavisen.

Stereo og skjerm innvendig

Podbike holder til i en gammel brannstasjon på Forus mellom Sandnes og Stavanger. Anne-Lise Heggland holder i alt av papirarbeid, søknader og korrespondanse med omverdenen, mens ektemannen Per Hassel Sørensen leder teamet som bygger el-sykkelen som skal få kundene til å la bilen stå, skriver Finansavisen. 

– Vi tenker å utvikle et nytt marked mellom sykkel og bil. Podbiken har pedaler, slipper registrering og sertifikat, og kan kjøre der syklene kjører. Men den har bedre komfort og sikkerhet enn en vanlig tohjuling, sier Heggland.

Hassel Sørensen forteller til avisen at det kan monteres både sikkerhetsbelte, koppholder, stereo og head up-display i Podbiken som det er forhåndssolgt 500 av over hele verden siden forhåndssalget åpnet i fjor høst, hvorav 70 i Norge.

– Dette blir et globalt produkt, sier Heggland til Finansavisen og forteller at merkevaren er registrert i 22 land hittil.

Solgte hytta, bil og båt

Så langt er ekteparet de eneste aksjonærene i selskapet. De har nå to ansatte i tillegg til dem selv, samt seks–syv innleide konsulenter.

Driften av selskapet har så langt vært finansiert av forhåndsbetaling fra salg av sykler, 600.000 kroner fra Innovasjon Norge og egenkapital som ekteparet selv har skutt inn.

– Vi har gått inn med rundt 3 millioner kroner kontant pluss egeninnsats. Det er sparepengene våre, i tillegg til at vi har solgt hytta, en bil og en båt. Det lyder kanskje sprøtt, men vi gjør dette fordi responsen i markedet gir oss tro på firmaet, sier Heggland til Finansavisen.

Før den første ordinære produksjonsserien kommer på veien etter testing neste sommer, planlegger ekteparet å hente inn mellom 10 og 20 millioner kroner, hvorav opptil halvparten vil være fra eksterne investorer. Resten skal være ytterligere innskudd fra paret selv samt tilskudd fra Innovasjon Norge.

Les mer i dagens utgave av Finansavisen.