Næringsliv

Så mye vil vi handle for på Black Friday

Black Friday er dagen handelsnæringen igjen snur røde tall til svarte tall, og julehandelen kick-starter.

Artikkel av: Martine Holøien
20. november 2017 - 08.58

De to siste årene har fenomenet virkelig slått an i Norge, og i fjor økte omsetningen på Black Friday med 10,6 prosent sammenlignet med året før.

Virke anslår at nordmenn i år vil handle for 3,4 milliarder kroner på Black Friday, inkludert mva, som vil være rekord.

- Black Friday er blant årsakene til at vi er tidligere ute med julegavekjøpene enn før. I fjor flyttet nesten 1,5 milliarder kroner av julehandelen seg fra desember til november, og det er grunn til å tro at denne trenden vil fortsette, sier Bror William Stende, direktør for faghandel.

- Særlig er det omsetningen i elektro- og sportsbutikker som forflytter seg til november, sier Stende.

Kjøpesentrene markedsfører Black Friday i større grad enn butikker utenfor kjøpesentre. I 2016 økte også omsetningen på Black Friday på fire av fem kjøpesentre sammenlignet med samme dag året før.

Men også nettbutikkene har kastet seg på og konkurrerer om forbrukernes oppmerksomhet i dagene før. Virkes forbrukerundersøkelse fra 2016 viste at mer enn to av fem av dem som var interesserte i å handle på Black Friday, ville handle på nettet. En av fem vil handle i fysisk butikk, mens tre av fem vil handle i begge kanaler.

- Enten det er på Black Friday eller Cyber Monday (en handledag for nettbutikker), som er påfølgende mandag, er det tydelig at forbrukerne ønsker å benytte anledningen til å gjøre smarte kjøp, avslutter Stende.