Næringsliv

Så mye vil vi handle for på Black Friday

Black Friday er dagen handelsnæringen igjen snur røde tall til svarte tall, og julehandelen kick-starter.

Artikkel av: Martine Holøien
20. november 2017 - 08.58
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

De to siste årene har fenomenet virkelig slått an i Norge, og i fjor økte omsetningen på Black Friday med 10,6 prosent sammenlignet med året før.

Virke anslår at nordmenn i år vil handle for 3,4 milliarder kroner på Black Friday, inkludert mva, som vil være rekord.

- Black Friday er blant årsakene til at vi er tidligere ute med julegavekjøpene enn før. I fjor flyttet nesten 1,5 milliarder kroner av julehandelen seg fra desember til november, og det er grunn til å tro at denne trenden vil fortsette, sier Bror William Stende, direktør for faghandel.

- Særlig er det omsetningen i elektro- og sportsbutikker som forflytter seg til november, sier Stende.

Kjøpesentrene markedsfører Black Friday i større grad enn butikker utenfor kjøpesentre. I 2016 økte også omsetningen på Black Friday på fire av fem kjøpesentre sammenlignet med samme dag året før.

Men også nettbutikkene har kastet seg på og konkurrerer om forbrukernes oppmerksomhet i dagene før. Virkes forbrukerundersøkelse fra 2016 viste at mer enn to av fem av dem som var interesserte i å handle på Black Friday, ville handle på nettet. En av fem vil handle i fysisk butikk, mens tre av fem vil handle i begge kanaler.

- Enten det er på Black Friday eller Cyber Monday (en handledag for nettbutikker), som er påfølgende mandag, er det tydelig at forbrukerne ønsker å benytte anledningen til å gjøre smarte kjøp, avslutter Stende.