Næringsliv

Dro kortet for 44 milliarder

Nets og BankAxept har lagt frem nye tall.

Foto: Scanpix

Foto: Scanpix

Artikkel av: John Inge Seljehaug
8. mars 2018 - 11.12
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

Tall fra Nets og BankAxept AS viser at det i februar ble utført 135,4 millioner kortkjøp, en vekst på 1,6 prosent i forhold til februar 2017. Betalingskortene ble benyttet til å handle for 43,9 milliarder kroner, en økning på 1,7 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

- Statistikken fra februar viser at det er en noe høyere prosentuell vekst i beløp enn veksten i antall kortkjøp. Tilsvarende tendens så vi også i januar tallene. Dette kan være en indikasjon på at nordmenn bruker litt mer penger i år enn i fjor, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Stadig flere kontaktløse betalinger
Stadig flere bruker kortene kontaktløst. Ved utgangen av februar var det 2 millioner bankkunder som hadde mottatt et nytt kontaktløst BankAxept kort fra sin bank, en økning på hele 700 000 siden nyttår.

- I februar ble det registrert nesten 900 000 kontaktløse korttransaksjoner med BankAxept-kort. Antallet ventes å stige betydelig fremover, etter hvert som nye kontaktløse BankAxept kort rulles ut i markedet i stort tempo og stadig flere utsalgssteder aktiverer sine betalingsterminaler for kontaktløs betaling, sier Frode Riis Andersen, kommunikasjons- og markedssjef i BankAxept AS.

Bankkort med BankAxept ble i februar benyttet 116,6 millioner ganger, noe som er 600 000 ganger mer enn samme måned i fjor. Det ble handlet varer og tjenester med BankAxept for nesten 35,2 milliarder kroner.

I tillegg til BankAxept-kort, fordeler kortbruken seg på ulike internasjonale kort, kredittkort og elektroniske gavekort.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.