Næringsliv

EKSPORTPRISEN 2018

Superlønnsomme drittsekker

INDUSTRI: Douchebags har nok en gang vokst ut av egne lokaler. I fjor økte omsetningen med mer enn 200 prosent og selskapet tjente 10 millioner kroner.

REKORDÅR: Utbredt bruk av teknologi innen alt fra distribusjon til salg og markedsføring har mye av æren for salgsveksten, mener gründer Truls Brataas. – Vi gjør ting veldig moderne, og snittalderen på de ansatte er rundt 30 år, sier han. Foto: Iván Kverme / Finansavisen

REKORDÅR: Utbredt bruk av teknologi innen alt fra distribusjon til salg og markedsføring har mye av æren for salgsveksten, mener gründer Truls Brataas. – Vi gjør ting veldig moderne, og snittalderen på de ansatte er rundt 30 år, sier han. Foto: Iván Kverme / Finansavisen

Artikkel av: Hans Iver Odenrud
3. april 2018 - 12.22

– Det er tredje gangen på to år at vi har vokst ut av kontoret. Nå har vi endelig skaffet oss et lokale som vi kan vokse inn i, sier Truls K. Brataas, daglig leder og gründer i DB Equipment.

Gründerne bak livstilsmerke-varen Douchebags har hatt en målsetting om å omsette for 200 millioner kroner innen 2020 siden 2015.

For et selskap som solgte sine første produkter i 2012 og sto oppført med 24,7 millioner kroner i omsetning så sent som i 2016, er vekstambisjonene mildt sagt brutale.

220 prosents vekst

I løpet av 2017 fikk imidlertid selskapet vann på møllen, og både salget og lønnsomheten har skutt i været.

– Vi hadde 220 prosents vekst i fjor, til 78 millioner kroner, og det skyldes ikke ekstremvekst i ett marked, men at vi vokser stabilt i alle land, sier Brataas.

Kontoret i Mølleparken på Sagene i Oslo bærer fremdeles preg av at selskapet er nyinnflyttet. Det romslige lokalet strekker seg over to etasjer, har egen minglekrok og crossfit-avdeling.

Flere tomme kontorer illustrerer samtidig at det er rom for rekruttering.

– Vi har nettopp gjennomført flere nyansettelser og er nå 18 ansatte i Oslo, sier Brataas, og fortsetter:

– Vi har alle grunnfunksjonene her ved hovedkontoret, alt av salg, produktutvikling, logistikk, distribusjon og global kundeservice. I tillegg har vi en markedsføringsavdeling i Stockholm og et salgskontor i Park City i Utah i USA.

Brataas sydde selv de første bagene da ideen var i ferd med å ta form for snart ti år siden.

Sparepengene ble ofret og støtten fra Innovasjon Norge var tilstrekkelig til at virksomheten ble stablet på bena.

Han er fremdeles selskapets største eier med drøye 32 prosent av aksjene. Medgründer Jon Olsson er nest størst, foran investor Christian Stabell Eriksen, som kom inn på eiersiden i 2016 med 11 prosent av aksjene.

Brataas sier selskapets investorer i større grad er samarbeidspartnere og mentorer enn rent finansielle aktører, og at det er kompetansen og ikke kun pengene de er på jakt etter.

– Veksten hadde vært usunn om vi var i Norge alene. Da kunne vi fort blitt overeksponert, men med salg i 30 land og 82 prosent eksport, er veksten kun positiv, sier han.

Stort i hjemmemarkedene

Hjemmemarkedene Sverige og Norge står i dag for omtrent 30 prosent av omsetningen, mens USA og Tyskland følger som de nest største markedene.

I tillegg har veksten vært solid i Japan og Sør-Korea, og interessen for merkevaren er i ferd med å ta seg opp i Kina.

Douchebags startet med å lage lette, stive skibager som kan rulles sammen når de ikke er i bruk.

Skibagen står fortsatte for en betydelig del av salget, men omsetningen er nå fordelt over et større produktsortiment av funksjonelle bager, sekker og trille­kofferter.

– Jeg og Jon (gründer Jon Olsson, red. anm.) traff hverandre i 2009. Som skiproff reiser Jon verden rundt, mens jeg hadde fartet mye med surfebrett, sier Brataas.

Duoen hadde et felles engasjement for ekstremsport, produktdesign og entreprenørskap, og hadde begge opplevd de samme problemene med å reise med sportsutstyr. 

– Vi intervjuet mer enn 300 sluttbrukere og fant ut at det var mange som hadde det samme problemet som oss.

Pangstart

Etter to år med utvikling av produktet, bistand fra NTNU, norske syersker og fabrikkbesøk i Kina, ble skibagen «The Douchebag» – drittsekken, på godt norsk, lansert 1. januar 2012.

– Vi ønsket å gjøre ting annerledes og å kombinere noe kreativt og rebelsk, sier Brataas om navnevalget.

Prosjektet ble dermed lansert året etter at Brataas fullførte sivilingeniørstudiene.

– Vi samarbeidet med mye norsk industri i utviklingsfasen, alt fra Røros Flyservice til Entreprenørskolen på NTNU. Interessen for produktet tok helt av fra dag én. Vi fikk umiddelbart distribusjon til 12 land og solgte ut egen varebeholdning i løpet av uker, sier han.

10 millioner i resultat

Samtidig som veksten har vært kraftig de seneste årene, har også marginene vokst jevnt. I fjor satt selskapet igjen med et resultat før skatt på over 10 millioner kroner.

– Vi har hatt et ekstremt høyt fokus på lønnsomheten og har faktisk hatt sorte tall siden 2012. Det tror vi er ganske unikt i bransjen. Målet har hele tiden vært å bygge en forretningsmodell som kan skaleres ved hjelp av finansiering fra egen vekst, sier han.

Ledelsen har også satt seg ambisiøse vekstmål for 2018 på vei mot 2020, men Brataas ønsker ikke å konkretisere budsjettene.

– 220 prosents vekst er nok vanskelig å holde over mange år. Vi har et budsjett som vi selv kaller relativt defensivt, men som mange andre nok ville kalt offensivt. Samtidig mener vi det er viktig å bygge en solid grunnmur, slik at vi takler veksten, men det er nok riktig å si at det ligger an til et nytt år med solid vekst.

– Får dere mange tilbud fra aktører som vil kjøpe dere opp?

– Ja, vi gjør jo det, men vi skal bygge videre på det vi driver med. Potensialet i dette selskapet er mye større enn det vi har begynt å se konturene av, sier Brataas.

Fire raske spørsmål

1. Hva er den viktigste årsaken til deres eksportsuksess?

– Vi har satset på unge talenter som tenker globalt og digitalt, kombinert med tilgang til seniorkompetanse. Vi har også alltid sett på oss selv som en internasjonal merkevare, og tatt i bruk ny teknologi for å oppnå dette.

2. Hva er de største utfordringene?

– Å rekruttere fort nok, samt å finne partnere som kan skalere sine systemer sammen med oss.

3. Hva er de viktigste markedene, og hvor venter dere sterkest vekst de neste årene?

– Vi forventer at veksten fortsetter etter planen, altså stabil global vekst i alle markeder vi satser på.

4. Hva er de viktigste politiske grepene som kan tas for å styrke eksportnæringen?

– Nesten alle gründere jeg kjenner tenker globalt, så tilrettelegger man for gründere så tilrettelegger man også for eksport. Det finnes mange fantastiske eksempler på dette i Norge om dagen.

Fakta om Eksportprisen

Bak prisen står Eksportkreditt Norge, GIEK, GIEK Kredittforsikring og Innovasjon Norge. Prisen deles ut på Eksportkonferansen 18. april.

Juryen består av John G. Bernander, Siri Hatlen, Kjerstin Braathen og Henrik Müller Hansen.

Juryen vektlegger lønnsomhet, hvor stor andel av bedriftens omsetning som er eksport og hvor nyskapende produktet eller markedet er.

 

Fakta om DB Equipment

Etablert: 2011.

Eksportandel: 82 prosent.

Virksomhet: Utvikler og selger reisebager for sportsutstyr.

Adm. direktør: Truls K. Brataas

Største eiere: Truls K. Brataas (32,3 prosent), Jon Olsson (26 prosent), Christian Stabell Eriksen (11,4 prosent), Erling M. Solheim (10,7 prosent) og Torleif Ahlsand (9,9 prosent).

Regnskapstall

(Mill. kr)              2017       2016

Driftsinntekter 78           24,7

Driftsresultat     10+         1,8

Resultat før skatt             N/A       1,5

Årsresultat:        N/A        1,2