Næringsliv

- Det er to typer butikkjeder som vil dø

- Det er alltid litt forskjellige grunner til at butikkjeder går konkurs, men jeg tror det er to ting som går igjen.

Gründer og investor Øivind Tidemandsen. XXL, Home & Cottage, Living. Foto: Iván Kverme.

Gründer og investor Øivind Tidemandsen. XXL, Home & Cottage, Living. Foto: Iván Kverme.

Artikkel av: Martine Holøien
18. oktober 2018 - 09.07

Øyvind Tidemandsen er gründeren bak Norges største sportbutikkjede, XXL, og bygde opp Norges største elektronikkjede, Elkjøp. Han er også storeier i møbel- og interiørkjeden Home & Cottage, der han er daglig leder. Tidemandsen spår butikkdød for flere typer kjeder, skriver Nettavisen.

- Det du ser er at de som har høyest kostnader og dårligst konsept vil tape. De har minst å tilby kundene og egentlig er det jo det alt dreier seg om. Du må gi kundene det de vil ha så billig som mulig, sier Tidemandsen til Nettavisen.

Han tror kjedene som forsvinner vil være de som ikke er unike, for eksempel at de ikke har egne merkevarer eller et unikt konsept. 

- For kjeder som XXL er det noen annet som avgjør hvem som overlever. Der er det slik at at den mest effektive kjeden med de laveste kostnadene vinner, forklarer Tidemandsen til avisen.

Han hevder at XXL klarer konkurransen fra internett bra, og viser til at andre rene nettaktører har høyere kostnader enn dem. Han mener at aktører som både er på nett og i fysiske butikker også har fordeler. 

- Vi merker at omsetning på nett i et geografisk område øker når vi åpner butikk der. Vi får mer ut av hver krone vi bruker på reklame hvis vi er tilstede både med fysiske butikker og på nett, sier han til avisen.