Næringsliv

Flere rekorder på Black Friday

Nordmenn var i rekordhumør på Black Friday. 

Foto: Scanpix

Foto: Scanpix

Artikkel av: Martine Holøien
24. november 2018 - 11.26

Betalingstjenesten Klarna rapporterer at antall betalingstransaksjoner økte med 21 prosent fra fjoråret, mens Prisjakt.no noterer tidenes døgnrekord i antall søk på produkter og priser. Noen rabattrekorder ble det imidlertid ikke. Den gjennomsnittlige prisnedgangen var på 21 prosent, og hvert syvende produkt gikk opp i pris.

- Andelen varer som gikk ned i pris var tre prosent lavere i år enn i fjor, og den gjennomsnittlige rabatten var også tre prosent lavere enn fjoråret. Samtidig var også andelen varer som gikk opp i pris tre prosent lavere enn fjoråret, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.

- Vi kan nok utrope gårsdagens Black Friday til den største, norske netthandelsdagen noen sinne. På samme dag i fjor brukte nordmenn drøye 3,6 milliarder kroner i norske butikker på fredagen alene, som tilsvarer 2,5 millioner kroner i minuttet, kontantbetaling ikke medregnet. Men omsetnings- og søketallene fra i går bærer bud om at aktiviteten blir betydelig høyere på årets Black Friday, sier Vittersø.

- Trenden er klinkende klar. Black Friday har blitt Black Week. Butikkene sprer i økende grad tilbudene sine utover flere dager, både før og etter denne dagen. Dette har ført til at salget fra mandag til torsdag denne uken har økt med hele 50 prosent sammenlignet med i fjor, mens selve Black Friday økte med 21 prosent. Samtidig er det fortsatt slik at Black Friday er den klart mest populære shoppingdagen denne uken, spesielt blant nettshopperne som er 66 år eller eldre, sier kommersiell leder i Klarna Norge, Jens Rygg.