Næringsliv

Hennes & Mauritz legger ned klesmerke

Hennes & Mauritz legger ned Cheap Monday.

Foto: Mark Lennihan / AP.

Foto: Mark Lennihan / AP.

Artikkel av: Martine Holøien
27. november 2018 - 11.17

Moteindustrien er i en periode med omfattende endring som følge av pågående digitalisering. Cheap Monday har en tradisjonell forretningsmodell med engroshandel, som er en modell som har møtt store utfordringer på grunn av skiftet i bransjen. Det har vært en negativ trend i salget av Cheap Monday og fortjeneste over lengre tid, skriver Hennes & Mauritz (H&M) i en pressemelding.

Ansatte ved Cheap Monday i Tranås og Stockholm i Sverige blir påvirket, der om lag 80 ansatte blir berørt.

- Vi må hele tiden utvikle vår virksomhet og hva vi velger å investere i. Vi ser svært gode muligheter og stort potensial for alle de andre merkevarer innen ny virksomhet, som alle utvikler seg positivt både digitalt samt gjennom fysiske butikker, sier Anna Attemark, leder av New Business i H&M-gruppen.

Nedleggelsen er planlagt å starte umiddelbart, med sikte på å være ferdig innen 30. juni 2019. Butikken i London og nettbutikken legges ned 31. desember 2018.