Næringsliv

Petter Stordalen samler på foto - prisene til himmels

Prisene på fotokunst har gått til himmels. Nå stiller Jimmy Nelson ut i Oslo med priser på nærmere en kvart million for ett enkelt fotografi.

Foto: Ivan Kverme / Finansavisen

Foto: Ivan Kverme / Finansavisen

Artikkel av: Ragnhild Viker Lunde / Finansavisen
1. desember 2018 - 07.27

FINANSAVISEN: Fotografiene til Jimmy Nelson kan minne om malerier fra en tid som kanskje snart er forbi: Urfolk. Han har allerede solgt verk til kjente norske samlere, som Strawberry Art & Design med Petter Stordalen, Equinor Art Collection og Johan H. Andresen.

– Voldsom stigning

Det internasjonale markedet for foto har hatt en eksepsjonell vekst siden 1990-tallet, sier Jonas Tebib hos auksjonshuset Sotheby’s.

Nylig ble norske Ellen K. Willas hentet til det svenske, nystartede firmaet Broman. Bak fondet står brødrene Jan og Per Broman som grunnla museet Fotografiska i Stockholm. Det er i dag et av verdens største samlingssteder for moderne foto.

– Uten statlig finansiering er Fotografiska blitt en lønnsom bedrift som hvert år besøkes av 500.000 mennesker, sier Willas.

Neste år åpner Fotografiska dørene i London, New York og Tallin, og senere etablerer de seg i Shanghai, Berlin og København.

– Vi ønsker nå å bygge verdens beste samling av fotografier, sier Per Broman.

– Derfor åpner vi dørene for andre som ønsker å investere i fotokunst, enten sammen med oss eller ved å bygge sine egne samlinger. Vi tilbyr en inngangsport og ønsker å avmystifisere kjøp av fotokunst. Målet er å tilby investorene i Broman en sunn avkastning, samtidig som Bromans investeringer gjør det mulig å realisere viktige fotoprosjekter.

Hvorfor har dere valgt Jimmy Nelson som første investering?

– Nelsons prosjekt er helt enestående, banebrytende og viktig. Det berører svært mange mennesker, sier Broman.

Brødrene vil ikke avsløre hvor mye penger de plasserer i fondet eller hvilken avkastning man kan forvente:

– Vi er i startfasen og kan ikke gå ut med tall på dette tidspunkt, forklarer Willas.

– Gjør kupp

Ifølge Tebib hos Sotheby’s kan man fortsatt kjøpe et fotografisk mesterverk for samme pris som man betaler for et gjennomsnittlig arbeid av samtidskunst fra skulptører og malere.

Han mener at kjente fotografer er ettertraktet på auksjoner av flere grunner nå:

– Samtidskunstneren Wolfgang Tillmans var veldig hot i fjor og fortsetter å selge godt, takket være to store utstillinger han hadde hos Tate Modern i London og Beyeler Foundation i Basel.

Noen av Tillmans verk gikk nylig til mye høyere priser enn det de gjorde for ti år siden.

– For eksempel solgte vi i november tre av hans Park Work-serie for 100.000 euro, tilsvarende nærmere én million kroner.

Tebib påpeker at Francesca Woodman og Constantin Brancusi også tiltrakk seg mye oppmerksomhet.

– Deres arbeid er blitt svært sjeldne og ettertraktet, og oppnådde høyere pris enn estimatet på rundt en kvart til over én million kroner.

Han påpeker at interessen for foto har økt betydelig i den digitale verden, med mange besøkende på museer og flere gallerier.

– Antallet samlere og fotoentusiaster øker, de blir viktigere og mer globale, og prisene går opp i samme tempo.

Fotobok til 1.300 kr

Jimmy Nelson selger fotografier for millioner. Han har dedikert livet sitt til å dokumentere urbefolkninger over hele kloden, som er i ferd med å forsvinne. Nå vil han til Midtøsten for å fotografere.

Han ser på seg selv som en freak uten skolegang.

Nelson var i Oslo denne uken i forbindelse med den nye utstillingen hos Shoot Gallery i Barcode. Samtidig lanseres den nye foto­boken han har kommet med.

Boken alene koster 1.300 kroner og er straks utsolgt fra galleriet i denne omgang.

– Jeg snakket nylig med en kjøper, en forretningsmann som har samlet på kunst i 40 år. Nå ville han plutselig begynne å kjøpe fotografier, og han ville kjøpe dem av meg.

Nelson blar i fotoboken og holder mobilen over flere av bildene.

– Det er laget en gjenkjenningsteknologi for bilder, som gjør at du, når du holder mobilen over bildet, får opp filmsnutter fra der fotografiet er tatt, forklarer han.

Fotografiene som nå henger i Shoot-galleriet minner om gigantiske, fargerike malerier:

– Det er meningen. Jeg ønsker ikke svart-hvitt. Det er mye mer krevende å ta bilder i farger, og det er det jeg ønsker. Du har selvsagt ikoniske svart-hvitt bilder, for eksempel fra gruvene. Men hadde du vist folk originalen, der mennene har gule T-skjorter, ville det nok ikke blitt så ikonisk.

Han er ikke interessert i ta bilder av kjendiser.

– Da får du kanskje fem minutter med dem, og alt som betyr noe er at de fremstår som vakre på bildene. Jeg vil ikke det. Jeg vil bruke lang tid, kanskje dager på å snakke med folk før jeg tar bildene.

Droppet skolen

Nelson har ikke studert noen ting etter at han ble 17 år. Likevel har han klart å bli en av de mest ettertraktede fotografene. Han bor i Amsterdam.

Neslon peker på et fotografi av det som mest av alt minner om igloer. I et blått vinterlys.

– Jeg måtte fly fire ulike fly, to av dem burde aldri vært oppe i luften. Deretter satt jeg bakpå en snøscooter i timevis. Det som skremmer meg, er ikke disse stedene, men byene. Jeg var nylig i New York, der det er millioner av mennesker. En mann dultet borti meg, og jeg skjønte at det eneste han ville var å slå meg ned, han ønsket overhodet ikke å kommunisere.

Nelson frykter også forretningsfolk, og der penger betyr alt.

– Hvis du ser på fotografiene mine, så er det fra steder der penger ikke er status. Men hva vil de si når de får en mobil i hånden. Vil de tenke at de er stygge? At de ikke bør være så nakne?

Nelson lever kanskje det drømmelivet mange kan ønske seg, men få får. I bunnen ligger en svært brutal selverkjennelse og løsrivelse fra A4-formatet allerede i ung alder:

– Sannhetet er at jeg var totalt lost, sier han.

– Jeg viste «fuck off»-tegnet til livet, mens foreldrene mine drakk te og så en annen vei.

Men så dro han til Tibet. På turen hadde han med seg et lite kamera. Det var begynnelsen på millionene som henger på veggen.