Næringsliv

Tjener millioner av kroner på afterski i storbyene

Foto: REUTERS/Michaela Rehle.

Foto: REUTERS/Michaela Rehle.

Artikkel av:  Redaksjonen
10. januar 2019 - 11.19

(Finansavisen): Med Heidi’s Bier Bar (HBB) sørger danske Rekom for afterskistemning i byene. Den første norske baren åpnet midt i Oslo sentrum, ved Rådhuset, i desember 2015. Allerede i 2015/16 kunne afterskibaren notere et overskudd før skatt på 5,5 millioner kroner.

Ferske tall for 2017/18 viser ifølge Finansavisen at vannhullet økte omsetningen med nærmere 13 prosent til 46,5 millioner, mens resultatet endte på 15,7 millioner. Det gir en resultatmargin på solide 34 prosent, som er på linje med året før.

Det er ikke bare i Oslo at afterskikonseptet er en økonomisk suksess. I Trondheim nådde HBB et resultat før skatt på 7,4 millioner kroner i sitt første hele driftsår (2017/18), mens HBB i Bergen nådde 4 millioner samme år - oppstartsåret.

Samlet sett omsatte barene i Oslo, Trondheim, Bergen og Tromsø øl og annen drikke for 125 millioner kroner i 2017/18, ifølge avisen.

Tromsø åpnet i april i fjor. Deretter fulgte Tønsberg i fjor sommer, Kristiansand i september og Drammen mot slutten av november. Totalt finnes det nå syv barer i Norge.

Og flere skal det bli. Tidligere denne uken kunne Stavanger Aftenblad meddele at Heidi’s Bier Bar skal inn i lokalene som i dag huser et av Norges største utesteder, Hall Toll i Stavanger sentrum. Stedet har plass til 1.400 gjester.

- Stavanger blir by nummer åtte i Norge, og vi ser frem til å drive Heidi’s Bier Bar i andre etasje. Det vil bli et annet konsept i første etasje, med en ekstern operatør, sier Frederik Mygind, sjef for Rekom Norge, til avisen.