Næringsliv

- Flyet var konfigurert til å stupe

En flydel indikerer at ulykkesflyet var konfigurert til å stupe.

Boeing 737 MAX. (AP Photo/Ted S. Warren)

Boeing 737 MAX. (AP Photo/Ted S. Warren)

Artikkel av: Martine Holøien
15. mars 2019 - 08.48

En flydel som er funnet på ulykkesstedet der et Boeing 737 Max 8 styrtet i Etiopia indikerer at flyet var konfigurert til å stupe, melder TDN Direkt.

Ifølge Bloomberg News, som viser til en kilde med kjennskap til saken, var dette en del av bevismaterialet som fikk USA til å bestemme at flyet skal holdes på bakken, skriver nyhetstjenesten.

Flydelen, en såkalt «jackscrew», er brukt til å heve og senke flyets front, og en foreløpig undersøkelse viser at delen var stilt inn til å presse fronten ned under ulykkesforløpet, ifølge Bloomberg News.

Dette overbeviste ifølge nyhetsbyrået FAA til å se likheter til ulykken med det samme flyet i Indonesia 29. oktober.