Næringsliv

Satset smalere, traff bedre

Fra tapssluk til eksportsuksess

MAT OG DRIKKE: Nærmere 75 millioner kroner kostet det før overskuddene begynte å komme. Nå sender Kristoffer Stensruds småskalabryggeri fire av ti ølkasser til utlandet.

KOMPONERER ØL: – Akkurat som i musikken vil enkelte grunntemaer gå igjen. Men sammensatt på den riktige måten kan du lage uendelig mange kombinasjoner av smak og tekstur i ølet, sier Anders Heide Kleinstrup, daglig leder i Lervig. FOTO: ANDERS HORNTVEDT

KOMPONERER ØL: – Akkurat som i musikken vil enkelte grunntemaer gå igjen. Men sammensatt på den riktige måten kan du lage uendelig mange kombinasjoner av smak og tekstur i ølet, sier Anders Heide Kleinstrup, daglig leder i Lervig. FOTO: ANDERS HORNTVEDT

Artikkel av: Anders Horntvedt
25. mars 2019 - 08.31

STAVANGER: – Vi er opptatt av å få frem ølet raskt. Det er klart at betalingsviljen er høy når du kan åpne en av våre india pale ales på en bar i Tokyo tre dager etter at den er tappet ved anlegget vårt på vestkysten av Norge, sier Anders Heide Kleinstrup (39), daglig leder i Lervig.

Opprinnelsen til bryggeriet var at Ringnes la ned produksjonen av Tou-pils i Stavanger, og i stedet flyttet produksjonen til Gjelleråsen utenfor Oslo.

– I Stavanger heter det seg at en ordentlig by skal ha en domkirke, et fotballag og et bryggeri. Da bryggeriet ble lagt ned, ble folk forbannet, sier Kleinstrup.

Reaksjonen ble starten på Lervig Aktiebryggeri, og i starten var tanken å brygge industripils.

Det gikk ikke spesielt bra.

I mange år var bedriften Lervig en økonomisk katastrofe. Bedriften tapte nærmere 75 millioner kroner før selskapet leverte sitt første år med overskudd i 2015.

Hovedeier og Skagen-gründer Kristoffer Stensrud hadde likevel tro på bryggeriet, og finansmannen med en formue som Kapital har verdsatt til 1,35 milliarder kroner, er fortsatt inne på eiersiden.

I 2010 ble amerikaneren Mike Murphy ansatt som bryggerisjef.

– Mike er som en internasjonal stjernespiller i denne verdenen. Du kan tenke deg effekten av at han kom inn for å spille på et tredjedivisjonslag, sier Kleinstrup.

Selv ble Kleinstrup hentet inn som daglig leder fra Danmark. Der var han sjef for Nørrebro Bryghus i København, og i 2016 flyttet han til Stavanger sammen med kone og tvillinger.

40 prosent eksportandel

Det er ikke mer enn to måneder siden Dagens Næringsliv skrev om kjempesmell for småskalabryggeriet Nøgne Ø.

Salget gjennom dagligvarebutikkene sank med hele 40 prosent i antall liter.

For Lervig er ikke 2018-regnskapet godkjent, men ifølge Kleinstrup er omsetningen omtrent 10 millioner kroner høyere enn året før. Lønnsomheten vil ikke Kleinstrup si noe om, men økningen i salget er han veldig fornøyd med.

– Vi har vekst i alle kanaler, og veksten er spesielt stor innenfor eksport. For tiden er eksportandelen på omtrent 40 prosent, og i noen måneder er andelen 60 prosent av salget vårt, sier han.

Eksporten kom i stand allerede året etter at Mike Murphy kom inn som bryggerisjef.

– Mike ringte til Italia, og fortalte at han var begynt i et norsk bryggeri. Han har mange kontakter og en høy stjerne i Italia, så de kjøpte ølet fra Lervig ene og alene fordi han sto bak det, sier Kleinstrup.

For Lervig er norske dagligvarebutikker en mindre sentral salgskanal enn for mange konkurrenter.

– Vi sitter ikke med en tung avtale med dagligvarebransjen, og det betyr at vi har frihet til å gjøre som vi vil, sier han.

– Hva er problemet med å levere til dagligvarebransjen?

– Problemet er at butikkene flommer over med øl fra den overkapasiteten som finnes i det norske markedet. Det fører til at prisen blir presset ned, og det er ikke et spill Lervig ønsker å delta i.

Ifølge Kleinstrup skyldes bryggeriets suksess at de stoler mer på egen smak enn på markedsundersøkelser.

– Tall fra analysebyrået Nielsen Company forteller oss kanskje at vi kan selge X antall liter hvis vi lanserer en hveteøl med hylleblomst med 5,2 prosent alkohol. Men hvis bryggerne våre ikke gidder å brygge det ølet, blir det ikke noe av. Alt som heter innovasjon kommer fra vår egen kreativitet, sier han.

114 MILLIONER I LERVIG-AKSJER: Skagen-gründer Kristoffer Stensrud. FOTO: IVÁN KVERME

New York-fond kom inn

– De fleste ølvarianter er vel brygget allerede. Er det så mye mer man kan finne på?

– Ja og nei. Akkurat som i musikken vil enkelte grunntemaer gå igjen. Men samtidig er det mange lag, både i øl og musikk. Sammensatt på den riktige måten kan du lage uendelig mange kombinasjoner av smak og tekstur, svarer Kleinstrup.

Bare i 2017 lanserte bryggeriet 35 nye varianter.

Han viser rundt i bryggeriet og stopper ved en pall med pilsen Hazy Days som skal til Systembolaget i Sverige.

I 2018 kom det amerikanske investeringsfondet Orkila Capital inn på eiersiden.

Fondet holder til i New York, og har også tatt en eierpost i det danske småskalabryggeriet Mikkeller.

Orkila gikk inn med 160 millioner kroner, og sitter nå på halvparten av aksjene i selskapet. Den andre halvparten sitter de tidligere aksjonærene på.

Avtalen priser selskapet til 35 millioner dollar.

Det innebærer at Kristoffer Stensruds Lervig-aksjer har en verdi på 114 millioner kroner.

– På hvilken måte er dere blitt påvirket av eierskiftet?

– Ekstremt lite bryggerimessig. De kommer absolutt ikke og forteller oss hvordan vi skal brygge ølet vårt. Ut over det ser de nok muligheten for å ta Lervig til et nytt nivå. De er lite kapitalfond, men er hands on på bransjen. For eksempel kan de fungere som døråpner i et eksportmarked som USA, sier Kleinstrup.

– Hvilke mørke skyer ser du i horisonten?

– 2019 ligger an til å bli et fryktelig år for bransjen. Overkapasiteten i markedet er ekstremt stor, og mange av håndverksbryggeriene kommer nok til å stenge. Samtidig vil etterspørselen svinge. I USA blir det solgt mer håndverksøl enn noen gang, og der ligger de 15–20 år før Norge, sier Anders Heide Kleinstrup, daglig leder i Lervig

3. spørsmål

1. Hva er den viktigste årsaken til Lervigs eksportsuksess?

- Kvaliteten på produktene. Man bygger ikke opp et forbruker-brand uten at kvaliteten holder mål.

2. Hvordan ser virksomheten ut i 2025?

- Da håper jeg at vi er et nasjonalt brand i Norge. I dag ligger vårt regionale tyngdepunkt i Rogaland, men nå har vi ansatt en nasjonal salgssjef, og vi åpner Oslo-kontor.

3. Hvilke politiske grep bør tas for å styrke eksportnæringen?

- Det har jeg ingen sterke synspunkter på. For oss var det naturlig å søke oss ut i verden på grunn av det internasjonale nettverket vårt og den strenge, norske alkoholpolitikken. Vi kan ikke reklamere for produktene våre i Norge, så det er ikke så lett å være nykommer.