Næringsliv

Spilltriumf i USA

Har tjent 80 mill. på seks år

Dirtybits spillserie har nådd 120 millioner nedlastinger og har vært mer populær enn både Facebook og Google i AppStore i USA. 2018 ble et nytt rekordår for selskapet.

PENGEMASKIN: Dirtybit holder til i Bergen, men nesten alt av inntekter kommer fra utlandet. Her demonstrerer spillartist Ragnar Dunder hvordan selsakpet tegner nye figurer. Bak står grunnlegger og daglig leder Erlend Børslid Haugsdal og markedssjef Anette Dahlstrøm Ståløy. Foto: Hans Iver Odenrud 

PENGEMASKIN: Dirtybit holder til i Bergen, men nesten alt av inntekter kommer fra utlandet. Her demonstrerer spillartist Ragnar Dunder hvordan selsakpet tegner nye figurer. Bak står grunnlegger og daglig leder Erlend Børslid Haugsdal og markedssjef Anette Dahlstrøm Ståløy. Foto: Hans Iver Odenrud 

Artikkel av: Hans Iver Odenrud
18. mars 2019 - 16.18

BERGEN: – Vi pleier å invitere familie og venner hit på 17. mai. Toget går jo rett utenfor, sier Anette Dahlstrøm Ståløy, markedssjef i Dirtybit.

Spillteknologiselskapet har utspring fra datateknikklinjen på NTNU i Trondheim, der studentene Erlend Børslid Haugsdal (nå 29) og Nicolaj Broby Petersen (28) etablerte selskapet for åtte år siden.

De fikk kort tid senere klassekameraten Martin Nybø Vagstad (29) med på laget, og allerede i løpet av 2012 var trioens mobilspill Fun Run blant de aller mest nedlastede appene i USA. Spillene har nå over 120 millioner nedlastinger over hele verden.

Tjener penger som gress

Selskapet holder i dag til i Strandgaten i Bergen sentrum, med Bryggen og Vågsallmenningen som de nærmeste naboene.

Skuende over paradegaten har ledelsen dessuten sett pengene flomme inn i det superlønnsomme selskapet.

Dirtybit har hatt driftsmarginer på mellom 42 og 71 prosent siden oppstarten.

Da Finansavisen besøkte selskapet nylig var ikke regnskapet for 2018 klart, men Haugsdal, som er daglig leder og fortsatt største eier, kunne likevel avsløre at det fortsatt går godt.

– Det ser veldig lovende ut, men vi har ikke mottatt alle innbetalinger for 2018 og de endelige tallene avhenger av valutakurser, siden over 99 prosent av inntektene kommer fra utlandet, sier han, og legger til:

– Men slik det ser ut nå, så går det mot rekordomsetning i 2018, og kanskje også rekorder hele veien nedover i regnskapet.

Om man da legger et noe mer konservativt anslag til grunn, og går ut ifra at 2018-tallene blir identiske med nøkkeltallene fra 2017, innebærer det at Dirtybit har tjent over 80 millioner kroner de seks seneste årene.

I regnskapene for 2017, 2016 og 2015 går det videre frem at eierne har tatt ut 25 millioner kroner i utbytte, men at beløpet forvaltes i holdingselskap.

– Jeg personlig har tenkt å bruke noe av det på å kjøpe ny bolig, sier Haugsdal.

Størst i USA

Dirtybit har så langt gitt ut seks mobilspill, og er for tiden aktuelle med den tredje versjonen av Fun Run.

For brukerne er spillene gratis å laste ned. Dirtybits inntekter kommer først og fremst fra kjøp spillerne gjør inne i spillet, såkalte «in-app-purchases», samt belønningsbaserte annonser i spillet.

Rundt 60 prosent av inntektene kommer fra kjøp inne i spillet, ifølge Dahlstrøm Ståløy.

I Fun Run-spillene styrer hver spiller et dyr i skogen som konkurrerer med andre dyr om å komme først i mål, uten å bli slått ut av diverse hindre. Spillerne kan blant annet kjøpe tilbehør til dyrene og utstyr for å se unik ut.

– Når det gjelder reklamen, er vi veldig opptatt av at den skal passe godt inn og ikke skape irritasjon. Spillerne kan velge å se reklame mot å få en belønning i spillet. Vi samarbeider tett med partnerne våre om innholdet i reklamen, og tilbakemeldingene fra spillerne har så langt vært at de stort sett er fornøyde, sier hun, og legger til:

– Det hender også at vi får tilbakemelding fra spillerne dersom de mener det er for lite reklame.

USA er fortsatt det desidert største markedet for Dirtybit, og står for rundt 60 prosent av inntektene. I tillegg er spillet blitt en hit i flere land i Midtøsten.

– Men all innovasjon og utvikling skjer fortsatt i Norge, sier hun. 

Jobber med nylansering

Bare i løpet av de fire seneste årene, har antallet ansatte økt fra åtte til 18, men det er likevel ikke noe mål at virksomheten skal skaleres opp raskest mulig, ifølge Dahlstrøm Ståløy. 

– Vi har vokst en del, men vi har tatt det i et tempo som vi føler vi er komfortable med, sier hun.

En nyansatt starter likevel i mai, og i tillegg ligger det an til ytterligere én nyansettelse i år.

– Hvordan blir 2019?

– Det er altfor tidlig å si. Vi har noen interne budsjetter og har høye ambisjoner, men vil ikke gå ut med noen konkrete mål, sier Haugsdal.

Han viser blant annet til at selskapet for tiden arbeider med et nytt spill som etter planen skal lanseres senere i år, eller i første halvdel av 2020.

– Nylanseringen kommer forhåpentligvis i år, men det er vanskelig å forutsi hvordan dette blir mottatt. Markedet endrer seg dessuten hele tiden, sier han, og fortsetter:

– Vi har gjort det greit de seneste årene, så målet er absolutt å kunne vise til lignende resultater i fremtiden, men det gjenstår å se om vi klarer det.

Han synes spesielt det har vært moro å være med på å bygge sten for sten i en bransje med mange døgnfluer.

– Vi er stolte over det vi har fått til og har flere ganger spurt oss selv om hvor lenge vi kan holde på. Det er mange «one-hit-wonders» i spillbransjen, sier han.

Finansavisen presiserer

I Finansavisen mandag henvises det i en faktabok til Dirtybits nøkkeltall for 2017 og 2018. Kolonnen med 2018-tall er tall for 2016. Regnskapet for 2018 er foreløpig ikke klart.

Fakta om Dirtybit

Norsk spillteknologiselskap, etablert i 2011.

Selskapet var tidlig ute med å lansere «real time multiplayer»-spill på mobil, noe som gjør at folk kan spille sammen i sanntid, fremfor å måtte vente på tur. Selskapet lanserte spillet Fun Run i 2012, som umiddelbart ble en suksess. Et par måneder etter lansering var spillet den aller mest nedlastede appen i USA.

Selskapet ble startet av Erlend Børslid Haugsdal og Nicolaj Broby Petersen i 2011, da de to studerte datateknikk sammen på NTNU i Trondheim. Et halvår senere kom klassekamerat Martin Nybø Vagstad inn i selskapet. Selskapet har i dag 18 ansatte og kontor i Bergen sentrum.

Børslid Haugsdal og Broby Pedersen eier fortsatt henholdsvis 40 og 27 prosent av selskapet. Nybø Vagstad eier 22,5 prosent, mens resten av aksjene er fordelt på ansatte.