Næringsliv

- Man må være litt sprø for å våge det

Hun tok opp millionlån for å kjøpe hele fabrikken i 2010. Bergensfabrikken har nå gått med over 100 millioner i overskudd. 

Adm. direktør Arne Fonneland og hovedeier Janne Vangen Solheim. Foto: Janus.

Adm. direktør Arne Fonneland og hovedeier Janne Vangen Solheim. Foto: Janus.

Artikkel av: Martine Holøien
19. mars 2019 - 08.14

- I år skal vi investere mellom åtte og ti millioner kroner, sier hovedeier i Janusfabrikken, Janne Vangen Solheim (49) til DN. 

I fjor solgte Janusfabrikken som aldri før av alt fra truser, boksere, sokker, luer, hansker, t-skjorter og trøyer til barn, kvinner, menn og klær til forsvaret og industrien. Bedriften solgte over tre millioner plagg med en eksportandel på rundt 25 prosent. Konsernets resultat før skatt ble nesten doblet til 27,6 millioner kroner. Siden hun kjøpte hele fabrikken har konsernet levert et samlet overskudd før skatt på godt over 100 millioner kroner, skriver DN.

- Dette er et av de beste resultatene i selskapets historie, sier Solheim til avisen. 

Mens norske konkurrenter enten flagget ut, eller la ned virksomheten, fortsatte Janusfabrikken.

- Jeg har veldig respekt for dem som ikke orket mer. Det er krevende og man må være litt sprø for å våge det. Et år ble det så mye jobbing at vi feiret julaften på fabrikken. Direktørboligen på Janus sto ferdig julepyntet etter at flere utenlandske kunder hadde vært på besøk. Så hvorfor ikke? Det ble jul på jobben det året, sier Solheim til avisen.