Næringsliv

Spår dobling i gummiskjøting på fem år

Selger til 65 land med 12 ansatte

INDUSTRI: Hverken dårlige veier, finanskrise, kronekurs eller lang vei til skattekontoret har klart å ta knekken på nisjeprodusenten Normec.

OPTIMISTER: – Det er all grunn til å tro at vi har doblet omsetningen om fem-seks år, sier Normec-gründer Jan Leif Slettemoen (til høyre). Sønnen Bjørnar (til venstre) kom inn som daglig leder i 2015 etter å ha jobbet som webdesigner i Oslo. Foto: Anders Horntvedt / Finansavisen

OPTIMISTER: – Det er all grunn til å tro at vi har doblet omsetningen om fem-seks år, sier Normec-gründer Jan Leif Slettemoen (til høyre). Sønnen Bjørnar (til venstre) kom inn som daglig leder i 2015 etter å ha jobbet som webdesigner i Oslo. Foto: Anders Horntvedt / Finansavisen

Artikkel av: Anders Horntvedt
19. mars 2019 - 09.33

ÅL I HALLINGDAL: – Det var en del fordeler med å ligge her da fabrikken startet i 1980. Nå er den eneste grunnen til å produsere i Ål at jeg kan ha kort vei til jobben, sier Jan Leif Slettemoen (71), gründer og styreleder i Normec.

Utstyr til vulkanisering av gummi, står for tre firedeler av omsetningen i Normec, mens egenproduserte gummiruller står for den siste firedelen.

Kort fortalt brukes maskinene til å skjøte sammen to deler av gummi. For eksempel er dørlistene på biler alltid laget av gummi. Når stykket som danner listene er skåret av en lengre rull, blir det skapt en fast forbindelse mellom bitene ved hjelp av en tynn gummifilm som plasseres mellom endene.

Denne skjøtingen kalles vulkanisering, og innebærer at gummien varmes opp til 200 grader i noen sekunder.

Dette har vært bedriftens levebrød siden starten for snart 30 år siden. Rundt 99 prosent av produksjonen går til eksport, og fjor solgte Normec litt over 70 vulkaniseringsmaskiner.

Etterspør Normec-metoden

– Den typiske kunden vår er en underleverandør til bilindustrien eller til vann- og avløpsbransjen. Det er mye bruk av gummipakninger i skjøtene på rør, og for holdbarheten på røret er det viktig at disse pakningene er tette, sier Slettemoen.

– Vi nyter høy respekt og har fantastisk godt omdømme innenfor vår nisje. Kundene etterspør Normec-metoden, legger han til.

Opprinnelsen til Normec er Den Norske Remfabrik, som vokste seg stor på å levere materiell til norsk fastlandsindustri i etterkrigstiden.

På 1960-tallet etablerte selskapet seg på Ål i Hallingdal med støtte fra Distriktenes Utbyggingsfond og det statlige industribyggselskapet Siva.

Etter en serie transaksjoner som blant annet omfattet et oppkjøp, en konkurs, og en ny oppstart på innmaten i konkursboet, kom Jan Leif Slettemoen inn i bildet på begynnelsen av 1990-tallet. Han var tidligere fabrikksjef ved Den Norske Remfabrik og startet Normec sammen med tre andre ansatte som ble kjøpt ut innen utgangen av tiåret.

Bedriften holder til i lokalene til den tidligere reimfabrikken, og har 12 ansatte, og eksport til 65 land. Omsetningen vokste med 28 prosent i fjor, og ble den høyeste siden 2014.

Klager på veiene

Slettemoen legger ikke skjul på at beliggenheten i dag er en ulempe. Ål ligger tre og en halv time på svingete vei fra Oslo.

– Remfabrikken etablerte seg her på grunn av muligheten for å skaffe stabil arbeidskraft. Den er fortsatt stabil, men den er ikke spesielt billig, og ikke er det overskudd av den heller. Vi har dårlige veier, og det er langt å transportere varene våre, sier Slettemoen.

Han legger også vekt på at offentlige etater er mindre tilgjengelige enn tidligere.

– Vi har flere utenlandske arbeidstagere, og for å få de riktige papirene på plass må man møte opp personlig på skattekontoret i Valdres. Som regel har det endt med at det er jeg som kjører dem frem og tilbake dit. Da går hele dagen bare til det, sier han.

Noen konkrete flytteplaner finnes likevel ikke, og Slettemoen er overbevist om at bedriften har fremtiden foran seg.

Tror på dobling

– Det er all grunn til å tro at vi har doblet omsetningen om fem-seks år. Automatisering og robotisering av produksjon er en sterk trend, og vårt utstyr passer godt i en slik prosess, sier Slettemoen.

De seneste årene er sønnen og datteren hans kommet inn i bedriften. Datteren Stina (42) håndterer regnskap og økonomistyring fra hjemmekontoret i Asker, mens sønnen Bjørnar (38) er kommet inn som daglig leder.

Bjørnar Slettemoen har jobbet i Oslo som selvstendig webdesigner, og flyttet til Hallingdal i 2011. I 2015 tok han over som øverste sjef etter å ha jobbet fire år som selger i bedriften.

Faren er gått over i en stilling der han tar seg av produktutvikling og tekniske kundebesøk i utlandet.

– Generasjonsskiftet er gjennomført, pent og forsiktig. Etter hvert kommer jeg til å bli utfaset, sier Jan Leif Slettemoen.

– Vi har ingen planer om salg, men på lang sikt kan det være at vi bør vurdere kompaniskap med noen som har sterkere finansielle muskler, sier han.

– Hvilke mørke skyer ser du i horisonten?

– Vi får problemer hvis vi ikke utvikler det kunden ønsker og trenger. Det kan også hindre veksten vår hvis en stor produsent begynner å utvikle de samme maskinene vi gjør. I tillegg sliter vi hvis kostnadsnivået blir for høyt sammenlignet med konkurrentene, sier han.

 

Normec

(Mill. kr)              2018*    2017

Driftsinntekter 22,6        17,2

Driftsresultat     3,5          3,2

Resultat før skatt             2,9          2,7

Årsresultat         2,5          2,7

*Prognose.

Eiere: Jan Leif Slettemoen (50 %), Stina Slettemoen (25 %), Bjørnar Slettemoen (25 %).