Næringsliv

Bisto under «Viking Sky»-trøbbel - nå blir det utbyttefest

PR-byrået Mørland & Johnsen bisto Torstein Hagen ved nestenhavariet for «Viking Sky», og sitter selv igjen med tidenes beste resultat.

Foto: Iván Kverme / Finansavisen

Foto: Iván Kverme / Finansavisen

Artikkel av: Are Haram, Finansavisen
7. april 2019 - 09.35

(Finansavisen): PR-byrået Mørland & Johnsen gikk fra godt til enda bedre i 2018. Etter 2017 ble det lille byrået med åtte partnere og rådgivere regnet som PR-bransjens mest lønnsomme. I fjor økte resultatet videre fra 13,5 til 15,7 millioner kroner. Dette gir en resultatmargin på saftige 47 prosent.

Så langt foreligger ikke 2018-resultater for mange av konkurrentene, men de som har levert tall, har lavere resultatmarginer.

Corporate Communications satt igjen med drøyt 10 millioner av en omsetning på 49 millioner kroner. Kruse Larsen og Storm berget såvidt plussen i sitt første driftsår. Eneste konkurrent som nærmer seg samme marginer er Zynk, som i 2018 satt igjen med 19,8 millioner kroner, en resultatmargin på 36 prosent.

12 millioner i utbytte

Etter 2017 unnet eierne seg et utbytte på 10 millioner kroner. I 2018 økte det til 12 millioner kroner.

Det meste av dette tilfaller Jon Mørland, som er største eier med 45 prosent, og medgründer og styre­leder Øyvind Johnsen, som eier 35 prosent. Tredjemann på eiersiden er Stein Erik Hagens selskap Canica Investor, med 10 prosent.

– Jeg er ikke spesielt glad i å prate med eller fremstå i mediene, sier daglig leder Jon Mørland.

– Vi har stor kundepågang, og har derav fått en enda bedre utnyttelse av kapasiteten, sier Mørland om omsetnings- og resultatveksten i 2018.

Politikerfri sone

Byrået oppsto i 2006, da Mørland & Johnsen hoppet av fra Geelmuyden.Kiese. I motsetning til de fleste av de profilerte konkurrentene, er det ingen eks-politikere i staben, hverken av tidligere statsråder, statssekretærer eller stortingsrepresentanter. Ifølge Mørland er dette mest en tilfeldighet.

– Men ved rekruttering er vi veldig opptatt av at kandidatene må ha en veldig god rolle­forståelse. De må forstå hva det vil si å være en rådgiver for Mørland & Johnsen. Da kan en overgang fra egen­profilerte roller være vanskelig.

Medgründer og styreleder Øyvind Johnsen skrev nylig en kommentar hvor han argumenterte for at journalister som deltok på Hadia Tajiks og Kristian Skards pølsefest burde ha gangsyn nok til ikke å dekke saker som omhandler Tajik og striden med Trond Giske. Mørland vil ikke kommentere om dette også representerer byråets holdning til kontakt og relasjoner mellom pressen og politikere.

Gros postkasse

Der Mørland svarer tilsyne­latende motvillig på spørsmål om byråets økonomi, er han helt taus på spørsmål om byråets kunder. Eneste unntak er Gro Harlem Brundtland. På byråets hjemmeside er det til og med egne sider viet landsmoderen, som, ifølge Mørland, er en like aktiv kunde:

– Gjennom 14 år har mine tjenester knyttet til henne vært de samme, selv om aktivitetsnivået varierer noe. Grunnen til at vi har henne synlig på hjemmesiden er at vi vil gjøre det enklere for folk som ønsker kontakt. Vi er postkassen hennes.

En annen profilert kunde var det norske herrelandslaget i fotball. Dette oppdraget ble avsluttet i 2013, samtidig som Mørland ble rådgiver for daværende landslagskaptein Brede Hangeland. Nå er Mørland derimot valgt inn i forbundsstyret i Norges Fotball­forbund.

Tidligere var Mørland også hyppig brukt av Kjell Inge Røkke, men det har ikke vært synlige spor av dette samarbeidet i nyere tid.

Viking-tokt

I dagene rundt nestenhavariet for «Viking Sky» var Jon Mørland synlig som rederiets pressetalsmann.

Mørland vil ikke kommentere hvor lenge Viking Cruises og/eller Torstein Hagen har vært kunde av byrået. Etter det Finansavisen kjenner til, startet kundeforholdet senest i 2014.

Torstein Hagens flytting til Sveits og tilhørende lave skatt til Norge ble et tema etter krisesituasjonen. Denne uken ble det kjent at Viking Cruises gir Redningsselskapet, Røde Kors og Norsk Folkehjelp 1 million kroner hver etter innsatsen og beredskapen de hadde vist.

– Hvis en tenkt reder, som har havnet i søkelyset, bestemmer seg for å gi en sum, la oss si 1 million kroner, til et ideelt formål like etterpå, ville det normalt vært etter råd fra en tenkt PR-rådgiver?

– Slike hypotetiske spørsmål besvarer jeg selvsagt ikke, sier Mørland.