Næringsliv

Norske Netflix tilbyr lite norsk

Netflix anbefaler kundene sine helst egne produksjoner og er ikke villig til å betale for å få inn flere norske titler i tilbudet, sier forskere fra Oslo Met.

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Artikkel av: NTB
2. april 2019 - 06.03

Forskerne har undersøkt Netflix’ anbefalinger til norske kunder, gjengitt i en forskningsartikkel som er publisert i det nye nummeret av Norsk Medietidsskrift. Forskerne har undersøkt anbefalingene 27 kunder fikk fra Netflix over en 12 timers periode, til sammen 270 anbefalinger.

– Dette er et øyeblikksbilde, som vi mener er tilstrekkelig til å vise at det foregår en algoritmisk utvelgelse, og at Netflix’ eget innhold kommer høyere enn annet materiale, sier førsteamanuensis Kim Tallerås ved institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag ved Oslo Met til Dagsavisen.

Forskerne bemerker at ingen av deres respondenter fikk anbefalt en eneste norsk film gjennom det som er den største strømmetjenesten i markedet. 55 prosent av norske husholdninger abonnerer på Netflix, ifølge Elektronikkbransjens forbrukerundersøkelse for 2018.

Derimot var ni av de 13 mest anbefalte TV-seriene og filmene produksjoner med tilknytning til Netflix.

«I Netflix' tilfelle virker det klart at tjenesten ikke er villig til å betale for å få et større antall norske titler inn i tilbudet», heter det videre.

(©NTB)