Næringsliv

Utfordrer offshoremeglerne

Med en av Norges største idrettsstjerner på laget vil Geir Gotteberg revolusjonere offshoremarkedet: – Skjønner ikke hvorfor ingen har gjort det før, sier han. 

GRÜNDERGJENGEN: Fra venstre forretningsutvikler Sophie Grindstad, analytiker Eirik Hjelle, adm. direktør og styreleder Geir Gotteberg, styremedlem Yngve Tvedt, tidligere Seabrokers-megler Chris Moncrieff og styremedlem Aksel Lund Svindal. Kjerneteamet eier rundt 45 prosent av selskapet, mens Norselab eier rett over 50 prosent. Foto: Iván Kverme.

GRÜNDERGJENGEN: Fra venstre forretningsutvikler Sophie Grindstad, analytiker Eirik Hjelle, adm. direktør og styreleder Geir Gotteberg, styremedlem Yngve Tvedt, tidligere Seabrokers-megler Chris Moncrieff og styremedlem Aksel Lund Svindal. Kjerneteamet eier rundt 45 prosent av selskapet, mens Norselab eier rett over 50 prosent. Foto: Iván Kverme.

Artikkel av: Are  Strandli
12. april 2019 - 09.11

– Oljeselskapene synes det er blitt veldig enkelt. Ved å bruke rapportmodulen vår sparer de seg for latterlig mye tid. Rederiene bruker heller ikke veldig mye tid på dokumenter lenger, så tilbakemeldingene er gode.

Etter flere år som rigg- og skipsmegler i Clarksons Platou, jobbet Geir Gotteberg i oljeselskapet Lundin da han innså at det burde gå an å leie inn skip og rigger enklere, mer transparent, og ikke minst tryggere.

Via Yngve Tvedt, mannen bak «tech startup»-fabrikken Norselab, ble den tidligere skipsmegleren koblet med pensjonert stjernealpinist og investor Aksel Lund Svindal.

«Verdens lengste kaffe» en vårdag for to år siden ble starten på VesselAdmin, et anskaffelses- og «compliance»-system som tilknyttet en live markedsplass for offshorefartøyer, skal bidra til det. 

På VesselAdmin legger oljeselskapene ut anbud, og rederiene kan by på disse. Informasjon om båtene lastes opp, og hele prosessen blir nøye dokumentert og logget.

I tillegg kan oljeselskapene rangere båtene ut fra en rekke kriterier som effektivitet og drivstofforbruk.

Hittil er det skipsmeglerhusene som har stått for prosessen mer eller mindre manuelt, via mail og telefon, i tillegg til å rådgi rederiene om ratene.

Lynrask utvikling

Hegnar.no møter VesselAdmin-teamet i kontorlokalene selskapet disponerer hos Norselab på Skøyen i Oslo. 

Foruten Gotteberg, som er adm. direktør og styreleder, består kjerneteamet av tidligere Seabrokers-megler Chris Moncrieff og analytiker Eirik Hjelle, samt forretningsutvikler Sophie Grindstad og finansdirektør Simen Lund Svindal, begge tilknyttet Norselab.

Kjerneteamet eier rundt 45 prosent av selskapet, mens Norselab eier rett over 50 prosent. Geirs bror Gustav eier også en andel. Brødrene Gotteberg utgjør styret sammen med Svindal og Tvedt. 

For å fremskynde tiden frem til første faktura – og dermed redusere utviklingsrisikoen – stiller Norselab med rådgivere, kontorlokaler, finansfunksjoner, kapital og annet som trengs for å starte et selskap utenom selve ideen og bransjekunnskapen.

Med «Norselab-metoden» har VesselAdmin gått fra idé til ferdigutviklet system på rekordtid. Plattformen omfatter nå 3.800 fartøyer globalt, og er blitt omfavnet av oljeselskaper og offshorerederier.

– Vi lanserte løsningen i desember i fjor etter et drøyt år med utviklingsarbeid og nå har vi akkurat rundet 150 millioner kroner i kontraktsverdier, sier Gotteberg.

Det er god stemning rundt bordet når systemet presenteres. Teamet stilte mannsterkt opp til intervjuet, men tynnes fort ut. Økende popularitet betyr kunder som må følges opp.

– Jeg må gå. Det er et oljeselskap som trenger båt, utbryter Moncrieff, og reiser seg brått. Sammen med Gotteberg utgjør skipsmegleren selskapets bransjealibi.

Bransjestøtte

Ettersom det er forsøkt å lage tilsvarende løsninger tidligere var interessen lunken da første versjon ble presentert.

– Oljeselskapene var litt sånn; «Det er kult, men det trenger vi ikke – vi må ha noe mer», mimrer Gotteberg. Han forteller også at en betaversjon var uaktuelt. Alt måtte fungere 100 prosent fra start.

– Det var da vi begynte å bygge hele prosessen oljeselskapene går igjennom fra de ser et behov for båt til de inngår kontraktene. Den er svært tidkrevende.

Totalt åtte oljeselskaper og flere rederier var viktige bidragsytere i utviklingen av systemet.

– Da vi fikk vist at det vi hadde å tilby var noe helt annet enn bare en vanlig markedsplass ble tonen en annen, forteller han.

Compliance-funksjonen er det som skiller VesselAdmin fra en «vanlig markedsplass».

– Det vi ønsker å tilføre er trygghet. Markedsplassen er kanskje 10-20 prosent av programmet vårt, mens 80 prosent er compliance internt i oljeselskapene, sier Tvedt.

«Skipsmegler-dødar»?

Gotteberg mener det er interessant at oljeselskapene har omfattende prosesser når det gjelder innkjøp av alt fra blyanter til plattformer, men at det tidvis er «litt texas» ved anskaffelse av båter.

– Det må nesten være litt sånn også, fordi plutselig forsvinner båtene. Man kan ikke følge alle rutiner manuelt hvis du skal rekke å få en båt når det blir et rush, erkjenner han.

– For alle andre ting som oljeselskapene kjøper inn har de et anskaffelsesprogram. Nå er det rederiene som betaler kommisjon basert på hvor høy raten er, men vi har snudd på det slik at det er oljeselskapene som betaler oss en «system-fee», sier Tvedt.

– Vil dette redusere behovet for skipsmeglere?

– Flere av skipsmeglerne har innlogging hos oss. Noen har til og med sagt at de synes det er fantastisk at de slipper å bruke tid på all dokumentasjonen, sånn at de kan konsentrere seg om markedet, sier Gotteberg, og understreker at VesselAdmin ikke tar kommisjon frarederne slik skipsmeglerne gjør.

Han tror imidlertid at meglere som ikke tilfører noen verdi vil å forsvinne.

– De som bare samler budene og leverer dem til oljeselskapene vil forsvinne, mens de flinke meglerne som leverer god kommersiell rådgivning fortsatt vil ha livets rett. Det føler vi oss trygge på. 

– Norge har mange gode meglerhus. De har vært utrolig dyktige på offshore, skryter han.

Drømmer om Equinor

– Styrken vår er at vi er en uavhengig aktør og har bygget portalen med forhåpentligvis den riktige motivasjonen, sier Svindal.

Den uttalte motivasjonen er å legge til rette for mer miljøvennlig offshoredrift.

– Målet er at all innleie av offshorefartøyer skal gjøres på en ordentlig måte. Det kan føre til grønnere valg ved at selskapene faktisk får de beste båtene når det er det de vil ha, sier Gotteberg.

– Så ønsker vi å synliggjøre betalingsvilligheten som er der for de beste båtene, skyter Svindal inn.

Mens stadig flere får øynene opp for VesselAdmin, er det et oljeselskap som glimrer med sitt fravær.

– Det hadde vært gøy om Equinor begynte å bruke systemet, smiler Svindal. Han mener det burde være midt i blinken for Norges største oljeselskap, som i tillegg er delvis statseid.

– Dersom man tenker på hva vi faktisk prøver å få til, burde det absolutt være innenfor siktet til et statlig, norsk selskap fordi de krever god dokumentasjon som gjør at hele prosessen er transparent.

– Systemet synliggjør verdier og viser at de som har båtene med de beste tekniske og miljømessige spesifikasjonene får de beste ratene, sier Svindal.

Ambisiøse

Svindal medgir at de må være tålmodige, men for en mann med bagasjen full av VM- og OL-gull, er det unaturlig å holde igjen på ambisjonene.

– På sikt er vi ikke fornøyd med Nordsjøen. Vi skal ha mer enn det. Det er et mål som er veldig oppnåelig, gitt at vi kan synliggjøre hva det gir av verdi, fastslår Svindal.

– Det blir mer rettferdig for dem som leverer det beste produktet når beslutningsgrunnlaget er datadrevet i stedet for magefølelsesdrevet, sier han.