Næringsliv

Vaskehjelp tapte 70 millioner

Erik Dalland. Foto: Freska.

Erik Dalland. Foto: Freska.

Artikkel av:  Redaksjonen
1. april 2019 - 11.14

(Finansavisen): Vaskehjelp­formidleren Freska økte omsetningen ­med 131 ­prosent i fjor, men pengene ­renner ut. Ifølge Finansavisen fikk Freska Norway et resultat før skatt på minus 30 millioner av en omsetning på 43 millioner.

- Bare i fjor investerte vi drøye 10 millioner kroner i ny teknologi. Markedsføring, teknologi og arbeid med å betjene nye kunder er det vi bruker penger på for tiden, konstaterer Erik Dalland, norgessjef og én av to gründere i Freskas norske del.

Ifølge Finansavisen startet han selskapet sammen med barndomsvennen Dennis Stokseth i 2015. Freska formidler vaskehjelp til privatpersoner på en egen digital plattform. Det innebærer at kundene kan bestille hjemmevask til bestemte tidspunkter, og spesifisere på nett hvor ofte de ønsker vask og når det passer at rengjørerne kommer.

Selskapet har aktivitet i både Norge, Sverige og Finland, og den norske virksomheten er nå oppe i 270 ansatte. Samtidig viser 2018-tallene at selskapet har langt igjen før inntektene er høyere enn utgiftene.

- Når skal dere tjene penger?

- Det er for tidlig å si, siden vekst er første prioritet. Ved inngangen til 2019 hadde vi fortsatt negative marginer, men de har bedret seg betraktelig det siste halvåret, og vil fortsette å gjøre det, sier Dalland til Finansavisen.

Finansavisen får opplyst at konsernet rundet 10 millioner euro i omsetning i fjor. Resultat før skatt er på minus 7 millioner euro, men resultatet er foreløpig og ikke revidert.