Næringsliv

Forbrukerrådet vant over DNB i tidenes største søksmål

Forbrukerrådet vant fram i gruppesøksmålet mot DNB. Borgarting lagmannsrett har kommet fram til at forvaltningen av aksjefond var mangelfull.

DNB logo. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

DNB logo. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Artikkel av: NTB
9. mai 2019 - 10.43

Gruppesøksmålet besto av 180.000 kunder som krevde tilbake deler av honoraret de hadde betalt til DNB.

Forbrukerrådet mente DNB solgte og markedsførte fond som aktivt forvaltet, men at fondene egentlig lignet med på passivt forvaltede fond, slik at kundene betalte for en tjeneste de ikke fikk.

Regningen for sparerne ble mer enn dobbelt så høy som den burde ha vært, mener Forbrukerrådet.

I januar ble DNB frifunnet, men saken ble anket, og Borgarting lagmannsrett dømmer nå banken til å betale hvert gruppemedlem 0,8 prosent av vedkommendes andel fra 2010 til 2014, samt et beløp tilsvarende den faktiske avkastningen andelseierne har tapt i denne perioden.

DNB må også betale sakskostnader på omtrent 14,2 millioner kroner. Under saken i lagmannsretten avviste DNB kravet fullstendig

– DNB Norge har vært aktivt forvaltet, og forvalterne har hele tiden tatt aktive valg. Dette viser også avkastningen i fondet, sa informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB i forbindelse med at ankebehandlingen startet for to uker siden.