Næringsliv

Børsverdien i Nel smalt ned 2,1 milliarder etter eksplosjonen

Nel har stupt på Oslo Børs etter eksplosjonen, som også har skapt usikkerhet rundt fremtiden for hydrogensatsingen i Uno-X.

Røyk og damp steg opp fra ruinene, etter at brannvesenet startet å kjøle ned det som trolig var en eksplodert hydrogentank i Sandvika. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Røyk og damp steg opp fra ruinene, etter at brannvesenet startet å kjøle ned det som trolig var en eksplodert hydrogentank i Sandvika. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Artikkel av: Stein Ove Haugen
12. juni 2019 - 10.49

Hydrogenselskapet Nel, som har levert anlegget til Uno-X-stasjonen som eksploderte i Sandvika mandag, har falt som en stein på Oslo Børs etter at det smalt.

Tirsdag falt aksjen over 18 prosent på Oslo Børs og onsdag formiddag faller den nye 7,6 prosent.

Børsverdien har stupt med 2,1 milliarder kroner, fra 8,6 milliarder til knappe 6,5 milliarder kroner, på usikkerhet rundt selskapets hydrogensatsing. 

Og nå vil ikke Uno-X-sjefen Jens Haugland si om gassen er trygg.

Er hydrogen trygt?

– Saken er under politiets etterforskning. Vi kompromisser aldri med kundenes sikkerhet og har besluttet å stenge de gjenværende hydrogenstasjonene og innstille all byggeaktivitet, sier adm. dir. Jens Haugland, Uno-X Norge, til Finansavisen.

Den Reitan-eide kjeden drifter tre hydrogenfyllestasjoner i Norge og har ytterligere fire under etablering i løpet av året.

Etter eksplosjonen ved fyllestasjonen i Sandvika i Bærum mandag kveld, sår Uno-X-sjefen tvil rundt hele hydrogenstrategien og ønsker ikke å si noe om veien videre for satsingen.

– Vi er fullt klar over at dette har vært en ambisjon, men prioriterer nå å håndtere situasjonen vi står oppe i. Vi er først og fremst veldig lettet for at det kun ser ut til å ha vært mindre personskader og er veldig lei oss for den skremmende effekten hendelsen har hatt på naboer, sier Haugland til avisen.

Han ønsker ikke å kommentere på hvorvidt hydrogen er trygt og henviser til politietterforskningen. 

Les også: Store aksjonærer solgte før det smalt

Fakta skal på borden

– Er det aktuelt å skrinlegge hele hydrogensatsingen?

– Vi henviser til politietterforskningen og vil gjøre oss opp en vurdering når dette arbeidet er ferdigstilt. Før den tid vil vi ikke forskuttere noe. Dette er fortsatt veldig ferskt og det er viktig å få alle fakta på bordet, sier Haugland til Finansavisen.

– Vi har noen mulige hypoteser på hva som kan ha skjedd, men vi ønsker ikke gå ut med det, sier Rune Skjold, seksjonssjef i seksjon for økonomi og spesialetterforskning i Oslo Politidistrikt til TDN Direkt, som også melder at etterforskningen av ulykken fort kan ta noen måneder. 

NEL-sjef Jon André Løkke, som bor like ved, var på vei hjem fra Sørlandet da stasjonen eksploderte. Han dro umiddelbart til Uno-X-basen på Lysaker.

Jon André Løkke. Foto: Eivind Yggeseth/Finansavisen.

– Vi vet ennå ikke hva som har forårsaket hendelsen, men dette undersøkes nå bredt, både av egne og eksterne eksperter, sier Løkke.

Han avviser at selskapet har tatt snarveier for å bidra til fortgang i kommersialiseringsarbeidet.

Rammer hydrogenbiler

Eksplosjonen var også dårlig nytt for salget av hydrogenbiler i Norge, som var lite fra før. De to siste årene har det tilsammen blitt solgt såvidt i overkant av 100 hydrogen biler i Norge.

Toyota og Hyundai er de to eneste aktørene i Norge som leverer hydrogenbiler. Toyota leverer hydrogenbilen Mirai, mens Hyundai har Nexo og ix35 i porteføljen. Men salget er ikke stoppet.

- Det var en alvorlig hendelse på en hydrogenstasjon på Kjørbo i Sandvika mandag. For å hindre at kunder blir skadelidende har Toyota Norge besluttet å tilby gratis lånebiler inntil situasjon er løst. Toyota Norge har midlertidig stoppet utlevering av Mirai, men modellen er fortsatt tilgjengelig for salg, skriver informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge i en epost til Hegnar.no.

Hos Hyundai det er også bare utlevering av biler som er stanset midlertidig.