Personlig økonomi

- Bygg nettverk som gir penger i kassa

Strategisk nettverksbygging hjelper deg å nå målet raskere, mener gründer-caoch Gry Sinding.

Gry Sinding - Foto -

Gry Sinding - Foto -

Artikkel av: Stein Ove Haugen
28. februar 2013 - 13.01

- Hva er egentlig verdien av å ha et profesjonelt nettverk? Jo, nå skal jeg forklare, sier gründer-coach Gry Sinding.

- Strategisk nettverksbygging hjelper deg å nå målet ditt raskere. I nettverket finnes det kunnskap og erfaring som du ikke har selv. Kanskje har noen allerede gjort det du ønsker å få til? Du har masse å lære av dem og "beste praksis"! Og ikke minst - drømmer du stort kan du mangedoble drømmen din når du får hjelp av andre.

Gry, som står bak online-bedriften og konseptet "SkapDinDrømmejobb", mener det særlig er fire strategier som virkelig virker når man skal bygge et lønnsomt business-nettverk:

1. Omvend dine konkurrenter til samarbeidspartnere

2. Raushet på "riktig måte" og satt i system - lønner seg

3. Sosiale media = nettverk og cash

4. Vær i konstant utvikling - bygg nettverket

Les også: - Derfor er gründere blakke

Sett av tid

Men før man setter i gang med å bygge nettverk må man være klar over en ting: Utfordringen med nettverk er at det er basert på relasjoner.

- Det er det samme i business som med kjæresten, ungene og svigermor - skal forholdet bli bra må du være tilstede. Du må sette av tid, sier Gry.

Og hvis man selv vil ha bekjentskaper som er fylt av energi, positivitet og entusiasme, så er man nødt til å starte med seg selv, mener gründer-coachen.

- Det er ingen som gidder å leke med sure gamle kjerringer eller gretne, gamle gubber!

Konkurrenter på laget

Den første strategien din handler om å omvende konkurrenter til samarbeidspartnere. Hvordan gjør man noe slikt?

- Konkurrenter brenner ofte for de samme tingene som deg, og det gir dere en felles plattform. Dersom du og én konkurrent deler erfaringer sitter dere igjen med dobbelt så mye kunnskap og man kan nå ut til så mange flere med sitt budskap. Tenk så mye input du får av å ha 10 konkurrenter på «laget» ditt.

- I min business samarbeider jeg for eksempel med selskaper som Kvinnovasjon og Metaresource, som jobber mot grundere og coacher - slik som jeg selv gjør. Men vi utfyller og lærer av hverandre, og vi når ut til flere kunder med vårt budskap.

Det er mye å hente forstår jeg, men kan det ikke være risikabelt å dele med konkurrenten?

- Det forutsetter tydelighet. Man må være klar på hvem som er det jeg kaller "drømmekunden", og man må ha en felles forståelse for at delingen skal lønne seg for begge parter.

Raushet i system

Punkt to handler om rauset. Man må vise raushet på «riktig måte» og satt i system, mener du. Hva legger du i det?

- Jo, du må gi, gi, gi, gi og hjelpe, hjelpe, hjelpe. Man må gjøre gode gjerninger uten å forvente noe tilbake, uten å regne med at noen legger merke til din håndsrekning.

Gry er også opptatt av hvem man viser raushet overfor.

- Vis raushet overfor de som har samme visjon og mål og verdier som deg. Det vil betale seg, også i kroner og øre, sier hun.

For selv om mange vil se på raushet som noe motstridene til det å drive en business, så er det helt feil.

- Nettverk er som kjærlighetsforhold: Du gir og gir, og om det er «meant to be», vil du få igjen for innsatsen. Kanskje må du kysse noen frosker på veien. Men din raushet vil komme tilbake til deg på et tidspunkt - kanskje fra uventet hold. Jeg tror veldig på karma og "what goes around comes around".

Les også: - Holy smoke, jeg er heldig

Det er imidlertid viktig å huske på at man høster som man sår, understrerker Gry:

- Still deg spørsmålet: «Hvor engasjerende, positiv og raus er jeg?» Forventer du innerst inne at noe skal gi deg noe tilbake? Da har du misforstått. Ønske om å hjelpe andre må komme fra hjertet.

Nettverk og cash

Ok - tredje punkt. Du mener at sosiale medier = nettverk og cash?

- Ja, sosiale medier er designet for å bygge nettverk og dele raust - en ny verden for å bygge din business raskt og med små kostnader. Men gjør du en dårlig jobb, så sløser du bare bort tiden din. Finn de DU elsker og som du opplever at gir deg noe. Fortell disse personene at du beundrer dem. Selv Oprah Winfrey vil ha ros - hun stengte ned et av sine populære show tidligere, fordi de som var med på programmet ble så "busy" etterpå at de helt glemte å takke henne.

Gry beskriver sosiale medier som en lunsj med gode venner:

- Du svarer når du blir snakket til, du bidrar i samtalen, roser vertinnen, takker for maten og du er til stede. Mange glemmer god folkeskikk på Facebook.

Hvilke enkle steg kan man ta for å bygge en relasjon i sosiale medier?

- Innled en samtale med de du vil bli kjent med. Men husk - det er litt som første date - så ikke gå for fort frem. Desperasjon skremmer folk vekk, sats heller på å bygge forholdet over tid.

Den største feilen man gjør i sosiale medier er å ha en samtale med seg selv. Det skaper ikke engasjement, mener Gry.

Men hvordan blir engasjement i form av «likes» og hjerter til cash?

- Jo, for det første må du lenke tilbake til ditt «hjem», til websiden din der du byr på mer - og selger noe. For det andre så skaper sosiale medier viktige relasjoner. Jo flere "følgere" du har jo mer bygger det tillit og gir kredibilitet. En viktig ting: Hvis jeg poster hundre oppdateringer er bare fem av dem som handler om et produkt jeg selger. Du skal ikke være selgende, du skal gi de mest mulig gratisverdi på Facebook. Desto mer engasjement du skaper, desto flere vil se dine oppdateringer - også når du skal selge.

Les også: - Hodetrening gir suksess

Punkt nummer fire handler om å være i konstant utvikling?

- For å være interessante for andre må vi alle holde oss oppdatert og lære noe nytt. Vi må være en ekspert innen vårt felt - som hele tiden vil lære og bli bedre. Det er mange måter å lære på. Du kan laste ned gratis treningsvideoer fra nettet, ta onlinekurs eller gå på seminarer.

Selv elsker Gry å gå på eventer - noe som lenge har vært populært i USA, og som begynner å komme til Norge.

- Jada, jeg er en "event junkie" fordi det er den beste måten for meg å lære ekstremt mye på kort tid. Og - det er de mest engasjerte som går på eventer, de som vil diskutere og dele ideer og energi. Dermed kan du finne nye «powerfriends», få ideer til nye produkter, salgskanaler, samarbeidspartnere, leverandører og så videre. Ekstremt verdifullt for din business, med andre ord.

Bare starten

Nettverksbygging og markedsføring ved hjelp av internett og sosiale media er "den nye verdenen" for hvordan man driver business - enten man selger en tjeneste eller et produkt, mener gründer-coachen.

- Det vi ser i dag er bare starten, garantert, og det er de som behersker dette først som vil vinne. Den store fordelen med å lære seg dette håndverket er jo at man kan nå ut til hele verden med sitt budskap, med minimale oppstarts og markedsføringskostnader, sier Gry som selv jobber fra Antibes i sør-Frankrike, og som på mindre enn to år har bygd opp den svært suksessfulle online-bedriften SkapDinDrømmejobb, med kunder spredt over hele Norge.

Hvis du vil ha flere av Grys tips, se hennesSkapDinDrømmejobb side- her kan du laste ned hennes tre helt nye, gratis treningsvideoer for hvordan gründere lykkes med sin business. For å finne ut mer om Gry og hennesarbeid kan du ta en titt påGrys egen hjemmeside.

FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK