Personlig økonomi

- Det kommer til å gå galt

Mange bedrifter gyver løs i 2013: Nå skal de innta de sosiale, digitale kanalene. Det kommer til å gå galt. Men alternativet er mye verre, skriver Cecilie Thunem-Saanum.

Cecilie Thunem-Saanum

Cecilie Thunem-Saanum

Artikkel av: Stein Ove Haugen
7. februar 2013 - 12.16

Og så sitter de der på møterommet sitt da, og undres hvilken ekspert de skal ringe for å våge å gå i gang. Frykten for feiltrinn er stor. Alt for stor, i mine øyne.

Som jeg nylig sa til en allerede godt synlig kunde, på vei ut i den digitale sfære: "Selvsagt kommer det til å gå galt."

En natt postes det noe fra firmafesten som ikke burde blitt postet. En dag skrives det en impulsiv og småirritert oppdatering på bedriftens vegg, ment for en av de ansattes private profil - hvor den heller ikke burde være.

Jada, det kommer til å gå galt. Alternativet er verre.

Bedriften blir mindre synlig, lukket, lite sosial. De ansatte begrenses, opplever at de ikke får tillit hos ledelsen. En bedrift kan være transparent på flere måter: Synliggjøre liten handlefrihet for de ansatte og stor skepsis, ved å unnlate å være sosiale digitalt. Eller vise hvem de er, slik vi ser dem når vi møter dem på deres arena - på et kontor, i en butikk, i en resepsjon.

Gå "back to basic", forenkle:

Bak enhver skjerm og bak alle logoer vet vi at det er mennesker som snakker med mennesker. Når vi husker på det, blir kommunikasjon i sosiale medier enklere.

Bygger ikke business på spontanitet alene

Noen faktorer, de fire T'ene, mener jeg fungerer like godt i digital kommunikasjon, som når vi møtes i ansikt til ansikt:

Tekst, timing, tilstedeværelse og tid.

Dette innlegget handler mest om timing, relatert til det å være genuin. To motsatser for mange. Dem som lykkes over tid er dem som er genuine. Som har en levende strategi 100% tro mot bedriftens kultur og personlighet.

For, lager vi en strategi som er i strid med hvem man møter når vi kontakter bedriften IRL (in real life; per telefon eller personlig møte), faller vi gjennom. Skuffer. Leverer en utgave som ikke stemmer med hva vi har lovet. Derfor vil genuin overgå strategi, om de to ikke er samkjørte. Heldigvis.

Genuin kan lett forveksles med spontan. Spesielt i sosiale medier, hvor alt skjer så fort, er så umiddelbart. Ja visst skal vi være spontane. Men vi bygger ikke business på spontanitet alene.

Timing avgjørende

Timing er noe av det viktigste for de fleste personer og bedrifter i sosiale medier. Unntaket er "breaking news", profilerte merkevarer og kjente personer. Men for de fleste av oss? Timing is everything.

Selvsagt skal vi ha innhold. Men det er da en forutsetning. Det er den første av de fire T´ene: Tekst. Å tro at godt innhold alene tiltrekker seg oppmerksomheten i den digitale jungelen synes jeg er en småarrogant holdning. "Kom og se på meg" fungerer dårlig. Bryan Kramer skriver godt om sosial kommunikasjon anno 2013, når han skriver at Content is King, but Context Rules the Experience

-Hvem skal vi/jeg nå? Hvor er de, i hvilke kanaler? Og når er de der?

Det Bryan Kramer kaller kontekst, er det jeg har kalt "timing": Tilpasse innholdet til hvem du vil nå, hvor de er og når de er tilstede. Grunnleggende markedsføringskompetanse, uansett kanal.

Det kommer til å gå galt.

Så reiser vi oss, tar en restart, og tvitrer løs på ny. Når vi frykter feiltrinn: Husk at de andre kommer også til å snuble, gjøre feil.

Vi ser en helt ny kultur, og vi ser hverandre tydeligere enn før. Dem som gjemmer seg bak skjermene, velger bort bedriftens digitale stemme, vil bli taperne.

Mitt lille virke genuint. Men jeg bygger altså ikke business på spontanitet alene.

Cecilie Thunem-Saanum

Vil du lese flere av Cecilies kommunikasjonstips?

Besøk hennes BLOGG, eller følg Cecilie på Twitter @CecilieTS eller på Facebook