Personlig økonomi

- Skjønner ikke at folk fortsatt tar opp lån i DNB

Nordmenn er kremkunder for bankene sine, og kaster pengene ut av vinduet. Sjeføkonom rister på hodet.

Rune Bjerke. Foto: Finansavisen

Rune Bjerke. Foto: Finansavisen

Artikkel av: Stein Ove Haugen
11. juli 2013 - 12.15

DNB la torsdag frem svakere tall enn i 2. kvartal i fjor, men sterkere enn konsensus i forkant.

Ifølge sjefen selv, Rune Bjerke, var kvartalsresultatet fratrukket engangs- og restruktureringskostnader "DNBs beste noensinne".

Sjeføkonom Reid Krohn-Pettersen i Norsk Familieøkonomi biter seg merke i at privatmarkedssiden viser en bedring på hele 12 prosent.

Dette skyldes både volum- og marginøkning.

- Hvorfor tar folk opp lån der? - Vi ser at utlånsmarginen, forskjellen på bankens lånekostnad og utlånsrente, er på hele 2,42 prosent. Dette er høyt.

- Samtidig har banken en utlånsvekst på 7,0 prosent blant husholdningene i Norge. Vi er forundret over at norske husholdninger fortsatt tar opp lån i en av Norges største og dyreste banker, sier Krohn-Pettersen til HegnarOnline.

Ifølge Norsk Familieøkonomis rentebarometer er forskjellen mellom beste bank og DNB hele 0,5 prosentpoeng.

- Har du et lån på to millioner, utgjør det hele 10.000 kroner mer i rentekostnader per år, fortsetter sjeføkonomen.

Fet renterabatt for å flytte Aftenposten omtaler i dag dessuten en undersøkelse Norstat har gjort for Penger.no.

Denne viser at 44 prosent av de spurte med boliglån ikke vil bytte bank med mindre de får minst ett prosentpoeng lavere rente.

- Dette er oppsiktsvekkende, og tyder på at mange nordmenn ikke bryr seg om lånekostnadene. Det er som å kaste penger ut av vinduet, sier daglig leder Rune Brunborg i Penger.no.

Avisen spør også fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet om hvorfor så få flytter boliglånet.

- Det er nok en misforstått forestilling om at det er en stor operasjon å flytte boliglånet, samt en forestilling om at det ikke er så mye å tjene på det, svarer han.

- Har den renten vi fortjener Ifølge Finans Norge byttet bare 5 prosent av norske bankkunder hovedbankforbindelse i fjor.

Krohn-Pettersen i Norsk Familieøkonomi etterlyste i forrige uke større vilje blant forbrukerne til å benytte sin markedsmakt, og viste til at bare noen enkle tastetrykk kan gi store besparelser.

Han sammenlignet bankene med Rema og Ica, og sa at vårt handlemønster setter betingelsene for aktørenes marginer.

- Bankene har i altfor lang tid tatt seg godt betalt for å forvente at forbrukere ikke tar seg bryet med å bytte bank. Derfor har vi den renten vi fortjener, sa han til HegnarOnline.