Personlig økonomi

Skaper store samtaler med liten boks

Berta Lende opplevde at samtalen med ektemannen gikk trått. Da oppfant hun FuelBox.

Artikkel av: Karen Thue
17. januar 2014 - 13.28

- Jeg kjente at jeg savnet den gode samtalen. Det var vår "greie" i starten av forholdet, sier Berta Lende, en gründer og firebarnsmor fra Bryne.

I en travel hverdag merket hun at det ikke alltid var lett å initiere den dype og fortrolige praten.

- Vi kæsjlandet ofte i sofaen etter at barna var i seng og så på TV, eller satt på sosiale medier. Dersom vi en sjelden gang skrudde av skjermer for å prate, kom ikke lenger de gode samtaleemnene som perler på en snor og det ble gjerne "ja, hvordan går det på jobb?" Jeg visste at det var mye jeg ville snakke om, men der og da kom jeg ikke på det, eller visste ikke helt hvordan jeg skulle få sagt det.

En fantastisk kveld

Men Berta brukte fantasien. En kveld satt hun seg ned og skrev opp alle spørsmålene hun ønsket å stille mannen sin, og de spørsmålene hun ville han skulle svare på. Disse samlet hun så i en konvolutt, som hun en kveld tok frem og forslo at de skulle trekke fra.

- Det ble en fantastisk kveld, med timevis samtale om ting vi ikke hadde snakket om på mange år, siden vi ble nesten nyforelsket og naturlig nysgjerrige på hverandre!

Allerede neste dag tok hun med seg konvolutten med spørsmål til Jæren Produktuvikling og sa: "Jeg tror jeg har en god idé, hva gjør deg da?"

- I mars i fjor, et par måneder etter, fikk jeg støtte fra Innovasjon Norge og startet utviklingen av det som i dag er FuelBox, Den gode samtalen på boks for par.

Ingen tidsklemme

FuelBox ble lansert på God Morgen Norge 4. november i fjor. Det er en boks der par ved hjelp av 170 åpne spørsmål på en spennende og underholdene måte får adressere viktige, vanskelige og morsomme sider ved samlivet - og livet generelt.

Og ideen vokste raskt. Berta har også laget FuelBox for venner.

- Jeg jobber fulltid i mitt eget firma med FuelBox, og med foredrag og kurs i næringslivet. Jeg gjør alt fra å behandle ordere i nettbutikken min, markedsføring, PR, utvikling av flere versjoner av Fuel Box, og lanseringsplanlegging for utlandet.

Med fire barn i ulik alder er dagene fullpakket. Men hun opplever ikke selv noen følelse av å være i "tidsklemma".

- Mannen min er både svært engasjert i firmaet, og driver eget firma ved siden av full jobbi oljebransjen, så vi er på et vis innforstått begge to med at "sånn er vi".

Drevet av gode samtaler

I oppstartsprosessen har Berta fått god hjelp fra Jæren Innovasjonspark.

- Det er viktig at noen utenfor tror på deg og ideen når man starter opp slik for seg selv. Jeg introduserte ideen tidlig for ulike eksperter og fikk nyttige innspill og bidrag til søknadsprosessen overfor Innovasjon Norge på den måten.

Finansiering fikk hun, i tillegg til at hun bidro med egen kapital.

Hva er din drivkraft for å fortsette arbeidet med å utvikle FuelBox?

- Jeg brenner for de gode samtalene - spesielt i parforhold. Etter å ha gjennomgått et samlivsbrudd håper jeg at par der ute opplever at FuelBox hjelper dem å ta vare på, og styrke parforholdet ved at de får snakket sammen. Gjennom det kan de bli minnet på hva de setter pris på i hverandre, og forstå hvorfor de vil fortsette å være sammen.

God hjelp på hjemmebane

Mange samlivseksperter hevder at kommunikasjon er nøkkelen til alt som har med kjærlighet å gjøre?

- Det er felles opplevelser og gode samtaler som styrker parforholdet, samtaler som handler om annet enn logistikk og hverdagslige rutiner. Jeg får ukentlig tilbakemeldinger fra par som bekrefter dette på ulik måte - og dette driver meg videre og gjør at jeg jobber hardt for å nå ut til enda flere!

Den tøffeste utfordringen har vært regnskap og regelverket, synes Berta, som har bakgrunn innen kommunikasjon - både fra legemiddelbransjen og kommunikasjonsbyrået Blå Mediamentor.

- Heldigvis er mannen min god på dette. Jeg kunne ALDRI ha gjort dette uten ham!

Tro på deg selv

Hvordan har du markedfsørt FuelBox så langt?

- Markedsføringen har stort sett foregått på Facebook. Jeg har også fått en del presseoppslag som har gitt meg verdifull markedsføring. Også ar jeg deltatt på Kvinner i Tiden-konferansen.

Bertas beste tips til gryende gründere er som følger:

- Tro på deg selv og produktet ditt, og kommuniser det ut til alle andre!

FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK