Personlig økonomi

Siw fikk brakstart i lydhørt nisjemarked

Siw K. Sommer Winther er en pioner innen lydbranding - en nisje med stort potensiale.

Artikkel av: Karen Thue
24. februar 2014 - 14.07

Det finnes en stamme i Afrika hvor i hver person har sin egen sang.

Når et par ønsker barn, går kvinnene ut i villmarken for å lete frem barnets sang. Denne synges inntil barnet unnfanges, blir født, og resten av livet. Alle i stammen har sin egen sang, og dersom en person skulle gå seg vill, blir kriminell eller liknende, vil venner og familie samle seg rundt vedkommende og synge sangen for å minne vedkommende på sin sanne identitet.

Inspirert av den afrikanske stammen har Siw K. Sommer Winther gründet lydbrandings virksomheten Sound Of You.

- Dette med sang og identitet kjenner vi fra vår egen kultur også, med den samiske joiketradisjonen der man joiker personer og steder. Musikk har faktisk alltid vært en viktig identitetsmarkør i alle kulturer, enten det er nasjonalsanger, sanger for fotball-lag eller filmmusikk.

Lyden av KLP

SOY drar inn stadig nye og store oppdrag.

- Vi har tidligere produsert musikk for NRK, TV2, TVN, for Selvaag og Store Norske Leksikon, og for ikke lenge siden laget vi lyden av designerne Moo og WoolLand. Vi har også nylig fått et svært spennende oppdrag med å produsere lyden av KLP, som har bestilt fullt Sound of You - Audio Branding Program.

Lyden av KLP blir lansert i løpet av våren.

- Dette gleder vi oss stort til å utvikle, understreker Siw.

Profesjonell lydbranding går ut på å bruke musikk til å underbygge en historie og en god merkevare. Men det er ikke så utbredt i Norge foreløpig, tilt tross for at merkevarer som bruker bevisste lydstrategier har 96% større gjenkjennelsesgrad enn de som ikke gjør det.

- Likevel er kun 4% av markedsføringsmidlene brukt på lyd. Resten brukes på visuelle virkemidler, forklarer Siw.

Satset etter sykdom

Gründerens bakgrunn er allsidig. Hun har jobbet med musikk, kulturhistorie, som regissør og som prosjektleder i NRK med ansvar for noen av kanalens største produksjoner. Hun har også arbeidet som profilsjef i Røde Kors med ansvar for merkevarebygging.

Senere, da hun vendte tilbake til NRK for å jobbe med Harald Eias Hjernevask-program, fikk hun ME.

- Jeg brukte tre år på å komme gjennom sykdommen, og brukte stemmebruk og lydterapi som min egen medisin, forklarer hun.

Kun 9 prosent blir frisk fra ME, men Siw klarte det. Hun mener musikk kan være en veldig bra medisin. Sykdommen ble også et veiskille. Hun valgte å satse for fullt på musikken.

- Jeg startet derfor W&S: Sunny Music, der jeg underviste i sang, stemmebruk og lydterapi, samt var utøvende musiker selv. Etter hvert kjøpte jeg et studio, og begynte å komponere musikk for mediaproduksjoner.

Voksende bransje

Med på laget fikk hun Geir Bratland, kjent fra Dimmu Borgir, sin sønn Felix Winther Bryngell, og seks andre komponister. SOY ble unike i Norge.

- Her til lands har vi enkeltstående eksempler på bruk av lydlogoer og sanger, men ingen som leverer et helhetlig program for audio branding. Vi fikk derfor støtte fra Innovasjon Norge for nytenkning innenfor dette feltet, noe vi satte stor pris på. Vi håper dette vil bidra til at flere bedrifter blir oppmerksom på dette feltet, som i følge Norges Designråd kommer til å vokse sterkt i årene framover, sier Siw.

Verdens største designbyråer har allerede begynt å utvikle egne avdelinger som kun fokuserer på lyd.

- I et konkurransepreget marked må man ta nye sanser i bruk for å skille seg ut. Der kan vi hjelpe de som ønsker å være i forkant.

Holder stemmen varm

Som sjef for SOY er arbeidsdagene til Siw svært variable. Det veksler mellom kunde-research, musikkproduksjon og innsalgsmøter.

- Jeg gjør en god del research i forhold til potensielle kunder, og dagene går i stor grad med til telefoner, presentasjons- og innsalgsmøter. Mye av denne fasen handler om å gjøre oss, og produktet, kjent i markedet.

I tillegg må Siw holde stemmen varm, og bruker derfor endel tid til å øve og synge, samt komponere og lage musikken som har blitt bestilt i samarbeid med komponistene.

- Dette er selvsagt den aller morsomste delen av jobben - å lage lyden av produksjonen, produktet, brandet eller organisasjonen vi jobber for.

Oppstarten var i stor grad finansiert av egne midler, men SOY mottok også støtte fra OKHF, i tillegg til Innovasjon Norge.

- Disse støttespillerne har vært alfa og omega for å bygge fundamentet, og en viktig inspirasjonskilde for oss. Det at andre også tror på deg, er en viktig vitamininnsprøyting i oppstartfasen før de store kundene har kommet på banen, sier Siw.

Foreløpig har ikke SOY prioritert å bruke mye penger på annonsering og markedsføring.

- I markeds- og mediabransjen er word-of-mouth den kanskje mest effektive formen for markedsføring, og den kommer når man utfører gode jobber for store kunder. Derfor bruker vi mest krefter på direkte innsalg og det å lage best mulig musikk for våre kunder.

Å beholde troen

Gründeren har sunget, laget musikk og tekster siden hun var liten, og satt klistret foran skjermen da hun var fem år og så på opera hver søndag. Opera var både historiefortelling og musikk.

- Det var himmelen for meg, forteller hun.

Siw våget til slutt å satse på musikken som gründer. Men det å starte egen virksomhet føltes litt som å flytte hjemmefra, etter så mange år i store organisasjoner.

Den største utfordringen for henne som gründer har derfor vært å beholde troen på at det var kjempesmart å si opp en fast lederstilling i en av Norges ledende mediebedrifter, for så å starte fra scratch i en hel annen bransje.

- Å beholde troen på at jeg skulle lykkes har vært den største utfordringen gjennom disse årene. Men med tiden har vi blitt et team med en unik kompetanse, fått med oss støttespillere og bygget opp en solid kundeportefølje. Nå føler jeg virkelig det var verdt å ta sjansen, forklarer Siw.

Elsker jobben

Og det har vært mange oppturer.

- Jeg er min egen sjef, og dermed føler jeg en stor frihet og råderett over mitt eget liv og min virksomhet. Jeg er veldig glad jeg har gitt meg selv denne muligheten, og jeg håper vi vil lykkes så godt at jeg kan drive med dette i lang tid. Jeg elsker jobben min!

Mine tips til gründere:

- Vit at det vil ta tid å lykkes. Mest sannsynlig lengre tid enn du tror. Ta økonomisk høyde for at du kan leve med det.

- Vit at du vil bli testet på om det du har tenkt holder mål. Mest sannsynlig vil du måtte skifte retning og justere underveis. Diamanter utvikles over lang tid under stort press, og det tror jeg også gjelder en virkelig god forretningsidé som skal ha lengre holdbarhet.

- Hold ut - også når det røyner på. Å starte for seg selv er litt som med et ekteskap og gjelder i gode og onde dager. Ta høyde for motbakker og tunge tider, men også perioder med flaks og god flyt.

- Ha det gøy! Pass på at det du gjør er lystbetont og at du beholder gleden over det du gjør. Inspirasjon og arbeidsglede er selve motoren i det å drive for seg selv, og det som gjorde at du tok steget i utgangspunktet. Glem aldri det.

FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK