Personlig økonomi

«Black Friday»-hysteri i gang: Elkjøp-kunder gikk amok i natt

Køene var lange allerede i 06.20-tiden. Det blir mange harde pakker under treet i år også (oppdatert).

Foto: Elkjøp.

Foto: Elkjøp.

Artikkel av: Odd Steinar Parr
27. november 2015 - 08.05

«Black Friday» er over oss, og butikker landet over har nå åpnet dørene for ivrige kunder på jakt etter gode tilbud.

Utenfor Elkjøps Megastore i Lørenskog var det allerede i 06.20-tiden lange køer.

Dette minner om hysteri?

- Det kan du for så vidt si. Men vi må følge kundene, vet du. Har de lyst, har vi lyst, sier kommunikasjonssjef i Elkjøp Nordic, Øystein Schmidt, til Hegnar.no fredag morgen.

Øyner 300 millioner - bare i dagI en pressemelding som gikk ut grytidlig i morges kunne Elkjøp fortelle om full rulle på nettet allerede fra midnatt. Klokken 05.00 hadde konsernet solgt elektronikk for over 25 millioner kroner.

- Dette er opp 60-70 prosent i forhold til de samme timene i fjor, sier Schmidt.

I pressemeldingen forteller Elkjøp-sjef Atle Bakke om rundt 400.000 besøkende innom nettsidene i løpet av de fem timene.

I løpet av dagen i dag regner Elkjøp med å omsette for spreke 300 millioner kroner.

Per klokken 12 i dag fredag hadde konsernet solgt 204.000 produkter, hvorav 20.000 mobiltelefoner og 6.000 bærbare datamaskiner.

- Et voldsomt trykk Norge rundtMen i Elkjøp har det vært «Black Friday» hele denne uken, og kommunikasjonssjefen kan fortelle om et overraskende høyt trykk.

- Vi har snakket med varehussjefer over hele landet, og budskapet er et voldsomt trykk helt siden mandag. Det vi så i fjor, var at veldig mange likte konseptet, men at flere ikke fikk summet seg og kjøpt alt de ville.

- Derfor bestemte vi oss for å trykke på gassen i år, og utvide konseptet. Og køen utenfor i dag tyder jo på at interessen for selve dagen «Black Friday» ikke har falt, selv om vi har kjørt tilbud siden mandag, sier Schmidt videre.

- Mye mobiltelefoner under treetIfølge kommunikasjonssjefen har trykket også vært godt på butikkene i Stavanger-området, som for tiden sliter med en økende ledighet.

Det ligger altså an til mange harde pakker i år også. Hva vil folk finne under juletreet?

- Mye mobiltelefoner. I dag kjører vi for eksempel tilbud på den seneste iPhone-modellen, der prisen er satt ned 1.300-1.400 kroner til 5.000 kroner. Folk kjøper TV-er, og her har vi satt ned prisen på 60 tommer fra LG med 7.000 kroner til 10.000 kroner.

- Videre selger vi jevnt over mye av alle varer, både kjøkkenmaskiner og varmeovner, rett og slett varer Ola og Kari synes de trenger, forteller Schmidt.

Dere er ikke redde for å vannet ut «Black Friday»-konseptet ved å kjøre kampanjer hele uken?

- Ønsket vårt har vært å gi folk mer tid. Ingen liker å stå i kø, og tanken med å utvide konseptet var blant annet å få mer tid til å yte god service til kundene. Erfaringene vi har gjort oss er gode, sier Schmidt.

- Ikke denne uken vi tjener mestHvordan har omsetningen vært tidligere denne uken?

- På mandag var omsetningen den dobbelte sammenlignet med samme dag, så hvis den trenden har fortsatt, skal vi være godt fornøyde, sier kommunikasjonssjefen.

Litt av tanken bak «Black Friday» har vært å sikre sorte tall i regnskapet. Dere lykkes med det?

- Helt klart. Uken blir nok ikke den vi tjener mest på i løpet av året, men definitivt ikke den vi tjener minst på heller, avslutter Schmidt overfor Hegnar.no.