Personlig økonomi

Tjente millioner på Ulvang og Johaug - nå skal han selge Kygo

Mannen bak Ulvang-sokkene og Johaugs hansker skal nå gjøre Kygo til en global merkevare.

Kygo. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix.

Kygo. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix.

Artikkel av: Siri Knutsen Vosgraff
30. mars 2016 - 08.47

Ulvang-sokkens far Jon Inge Gullikstad mener navnet «Kygo» er tatt rett ut av merkevareboken. Nå skal han stjele showet med 24-åringen fra Bergen, skriver Dagens Næringsliv.

- Han er kunstnerisk sterk, en stor profil, han er jordnær, han er en «boy next door». Og han har et navn på fire bokstaver – «K Y G O» – som er tatt rett ut av merkevareboken, sier Gullikstad til avisen.

I januar opprettet han selskapet Kygo Life, og har allerede nå 10–20 personer i full sving med å bygge en global merkevare. Selv er Gullikstad både daglig leder og styreleder, mens Kygos stefar og assisterende manager, Jan Magnus Bjordal, sitter som styremedlem.

- Det vi gjør er å utvikle en merkevare som gjør at barne- og oldebarna til Kyrre får glede av dette. Ikke bare merchandise for salg på konsertene, sier Gullikstad, men vil ikke forteller om konkrete produkter ennå.

Les også: Kygo har tjent 100 millioner kroner

Jan Magnus Bjordal forteller at det langsiktige arbeidet med å bygge merkevaren blant annet har sammenheng med at Kygo hoppet av økonomiutdannelsen da musikkarrieren tok av.

- Da Jon Inge Gullikstad presenterte dette for Kyrre og for oss, syntes vi det hørtes interessant ut. Selv om en ønsker å ha en musikkarriere er det greit å ha noe å falle tilbake på. Dette med design og klær er noe han alltid har vært interessert i. Han synes det er spennende å få jobbe med flinke designere og få lage ting som er i hans smak, forteller Bjordal til DN.