Personlig økonomi

If varsler priskrig på forsikring

If vil ettårige lokketilbud til livs og gir alle kundene samme behandling. For bransjen kan det bety slutten på historisk høy lønnsomhet.

Morten Thorsrud - Foto: Finansavisen

Morten Thorsrud - Foto: Finansavisen

Artikkel av: Marianne Løland Skarsgård
17. november 2016 - 08.21

- I stedet for å gi store rabatter til noen, gir vi lik behandling til alle, sier Morten Thorsrud, konserndirektør for privatkunder i If til DN.

Den nordiske forsikringsgiganten har rundt 600.000 husholdningskunder i Norge og er nesten like stor som Gjensidige i det norske markedet. Men If har tapt kunder og mistet popularitet de to siste årene. Nå har selskapet lagt en plan for å vinne tilbake det tapte. Endringene kan ifølge avisen påvirke markedet og gi billigere forsikringer til alle. Noen husholdninger kan spare flere tusen kroner årlig, særlig på bilforsikring.

For aktørene kan årene med uvanlig god lønnsomhet gå mot slutten.

- Gjennom den nye prismodellen er vi mer åpne og ærlige om hvordan prisene i markedet settes. Det vil komme kundene til gode over tid, sier Thorsrud til DN.