Personlig økonomi

Skandiabankens roboter skal gi gode spareråd

Skandiabanken tar sats.

Magnar Øyhovden - Foto: Finansavisen

Magnar Øyhovden - Foto: Finansavisen

Artikkel av: Odd Steinar Parr
21. juni 2017 - 09.15

Skandiabanken har lagt frem presentasjonsmateriell til sin kapitalmarkedsdag, og her kan vi lese at banken skal ta en ledende rolle i sparemarkedet ved å tilby automatisert individuell rådgivning til alle kunder.

Videre blir produktsortimentet innen forsikring utvidet, i første omgang med betalings- og gjeldsforsikring.

Banken vil også lansere et digitalt gjør-det-selv-tilbud for de minste bedriftene i SMB-segmentet (SMB = små og mellomstore bedrifter).

- Vi tar et nytt steg

- Først av alt tar vi nå et nytt steg innen sparing, og gjør endringer som vil sette oss i stand til å gi virkelig gode råd til kunder, og sette dem i stand til å tenke langsiktig og bedre i forhold til sine sparemål, sier Skandiabanken-sjef Magnar Øyhovden i et intervju med Hegnar.no.

Hvordan vil kundene merke dette i hverdagen?

- I god Skandiabanken-ånd skal vi gjøre sparemarkedet så enkelt forståelig som mulig. Kundene trenger litt ekspertise for å benytte seg av de beste mulighetene til å få avkastning, og vi vil ta på oss rollen med å forenkle dette. Vi føler det største hinderet for privatpersoner er at sparemarkedet er vanskelig å forstå, og vil bygge løsninger for dette, svarer banksjefen.

Bedre råd - fra roboter

Et sentralt element i denne satsingen på sparing er selskapet Skandiabanken kjøpte 40 prosent av i mars: Bergen-baserte Quantfolio, som utvikler rådgivingsroboter for sparing.

- Det vi gjør nå, er å ta første steg for å robotisere rådgivningen. Quantfolio blir en vesentlig bidragsyter til å gi automatiserte råd på en individuelt tilpasset måte. Rådene vil bli gitt av roboter med kunstig intelligens, via PC-skjermen. Løsningen er ikke på plass ennå, men kommer over sommeren, sier Øyhovden.

- Automatiserte tjenester mot kunder finnes allerede i dag, som for eksempel kalkulatorer. Men dette er på et mindre sofistikert nivå, vi går nå flere steg lenger, legger han til.

Banken venter også på den endelige avklaringen av regelverket rundt aksjesparekonti. 

- Vi venter, som alle andre, men forventer at dette kommer når som helst. Vi er så klare som vi kan bli. Vi har fått nok indikasjoner på hvordan produktet blir, så med det samme alt er klart, er vi klare, sier 

Nettbank for små bedrifter

Skandiabanken utvider også sortimentet innen forsikring. Banken har hatt bilforsikring, men kommer nå med betalingsforsikring (på bil- og forbrukslån) og gjeldsforsikring.

- Dette er noe kundene har spurt oss om lenge, sier Øyhovden.

Ifølge presentasjonsmateriellet har banken også livs- og helseforsikring på blokken, men dette ligger lenger fremme.

- Et annet spørsmål vi har fått i mange år, er når vi skal la SBM-markedet få dra nytte av enkle, digitale løsninger. Vi har lenge vært veldig tydelige på at vi skal holde oss til kjernekonseptet med privatkunder, men føler nå vi at vi er modne for å ta steget. Vi starter nå opp rekruttering av personell, og planen er at en ny og moderne nettbank for små og mellomstore bedrifter skal være oppe og gå i løpet av 1. halvår 2018, sier banksjefen.

Merker ikke forskjell - i dag

Ifølge Øyhovden vil altså Skandiabankens kunder merke store endringer - først på litt sikt.

Derfor vil du ikke se de store endringene når du går inn på Skandiabankens nettsted i dag.

Dog har banken satt opp en side hvor du kan melde din interesse for SMB-tilbudet.

Skandiabankens presentasjon vil for øvrig bli overført her på Hegnar.no, fra klokken 10:00.