Personlig økonomi

- Ingen andre Skagen-friere enn Storebrand

Suksesshistorien fikk en tøff avslutning.

Lars Løddesøl - Foto: Finansavisen

Lars Løddesøl - Foto: Finansavisen

Artikkel av: Odd Steinar Parr
25. oktober 2017 - 11.15

Onsdag morgen ble det kjent at Storebrand kjøper Skagen for 1,6 milliarder kroner.

75 prosent av vederlaget kommer i nyutstedte Storebrand-aksjer, resten i kontanter.

I tillegg kommer evt. tilleggshonorarer, avhengig av utviklingen i Skagen og avkastningen i fondene.

- Samtalene med Storebrand pågikk over noen måneder, frem og tilbake, sier styreleder Kjell E. Jacobsen i Nansen Capital Partners til Hegnar.no.

- Ingen andre friere

Det var i Nansen Capital Partners Skagen-gründerne Tor Dagfinn Veen og Åge Westbø valgte å samle sine eierposter i 2015.

Nansen Capital Partners er 60 prosent eid av Veen (gjennom T.D. Veen AS) og 40 prosent av Westbø (gjennom Mcm Westbø AS og Westbø Finans AS).

Nansen Capital Partners er største aksjonær i Skagen AS, med sine 44,51 prosent.

Styreleder Jacobsen avkrefter at det var noen andre friere enn Storebrand som banket på Skagen-døren.

Hva slags følelse sitter gründerne igjen med etter 25 år?

- De er fornøyde med det de nå gjør, og som de sier i pressemeldingen føler de at transaksjonen er fremtidsrettet og industrielt riktig, svarer Jacobsen.

Slitasje de siste årene

Skagen har vært en suksesshistorie, men de siste årene har likevel vært preget av slitasje.

Sentrale figurer som Filip Weintraub (som nå riktignok er tilbake), Kristian Falnes og Harald Espedal sluttet, avkastningen sviktet, kundene rømte og 20 prosent av de ansatte måtte gå.

Forvaltningskapitalen gikk fra 140 til 83 milliarder kroner.

dn.no viser onsdag til at private equity-fond var villige til å betale tre milliarder kroner for Skagen i 2014. I så fall har Skagen-gründerne tapt 1,4 milliarder kroner på å ikke selge den gang.

Særlig har Skagen slitt med avkastningen i sine to største aksjefond - Global og Kon-Tiki.

Investeringsdirektør Alexandra Morris i Skagen gjorde det på årets nyttårskonferanse klart at meravkastning i disse fondene var hovedprioritet for 2017.

Hegnar.no skrev i forrige uke at begge disse fondene etter ni måneder av 2017 lå bak sine respektive referanseindekser.

Hva slags rolle har denne slitasjen spilt i salgsprosessen?

- Det tror jeg ikke har spilt noen rolle, svarer en ordknapp Jacobsen.

- Har noen hypoteser

Storebrand forventer ifølge kombinasjonen med Skagen vil gi initiale synergier på over 50 millioner kroner.

Hva består disse synergiene av?

- Så snart alle forbehold for transaksjonen er på plass, vil vi sette oss ned med ledelsen i Skagen for å finne de operasjonelle synergiene i grensesnittet mellom de to virksomhetene. Vi har hypoteser som vi jobber med, men har foreløpig ikke konkludert, sier finansdirektør Lars Aa. Løddesøl til Hegnar.no.

Han vil ikke komme inn på hvilke hypoteser partene jobber med.

Er det ansatte som må gå?

- Skagen har allerede gjennomført en nedbemanning. Hovedhensikten med denne transaksjonen har ikke vært å ta ut kostnadssynergier, men tvert om å skaffe bedre løsninger for kundene og å skape vekst i kapitalforvaltningsselskapene hver for seg, svarer finansdirektøren.

Hva vil Storebrand gjøre for å få fart på avkastningen i Skagen Global og Skagen Kon-Tiki?

- Skagen har allerede gjennomført et godt arbeid med å styrke forvaltningsprosessene. Samtidig kan vi i Storebrand bidra med gode forvaltningsprosesser og en god operasjonell plattform. Dessuten kan vi bidra til stabilt eierskap som skaper ro i virksomhetene og konkurransedyktig avkastning for kundene, avslutter Løddesøl overfor Hegnar.no.