Personlig økonomi

Nordmenn er skeptiske til nye betalingsløsninger

Undersøkelse viser at svært få nordmenn tror det gode gamle bank-kortet av plast skal forsvinne, til tross for fremveksten av nye betalingsløsninger. 

Foto: Mastercard.

Foto: Mastercard.

Artikkel av: Are  Strandli
7. desember 2017 - 15.59

Til tross for fremveksten av nye betalingsløsninger, er det få nordmenn som tror at det gode, gamle plastkortet skal forsvinne, viser en undersøkelse utført av Opinion på oppdrag for Mastercard Norge.

Undersøkelsen viser ikke overraskende at det er fleste unge mennesker i aldersgruppen mellom 18 og 30 år som tror plastkortet vil forsvinne helt. Samme gruppe er også mest åpne for nye typer betalingsløsninger, som kontaktløse betalingsklokker, ringer eller telefoner.

Mens 22 prosent av de unge svarer at de er åpne for det, svarer til sammenligning kun tre prosent av de over 50 år det samme.

– Vi vil se mer utvikling av betalingsteknologi de neste fem årene enn de foregående 50. Kontaktløse betalinger vokser frem på det norske markedet. Jeg tror det er de yngre som i størst utstrekning kommer til å drive frem utviklingen av slike smarte, enkle og trygge betalingsløsninger, sier Inge Kjønnøy, talsperson for Mastercard Norge.  

Kredittkort gir sikkerhet

Videre viser undersøkelsen at debetkort er mest populært for daglige innkjøp, mens kredittkort foretrekkes til handel i utlandet.

 Nesten ni av ti nordmenn har kredittkort, og over seks av ti foretrekker kredittkort som betalingsmiddel når de er i utlandet

Det gjelder også når nordmenn handler på utenlandske nettsider.

– Funnene viser at nordmenn setter pris på betalingsløsninger som fungerer på tvers av landegrensene, sier Kjønnøy.

Sikkerhet oppgis som den viktigste grunnen til å skaffe seg kredittkort, etterfulgt av økonomisk fleksibilitet og fordeler knyttet til forsikring.

– Vi vet at sikkerhet er avgjørende for nordmenn, enten de handler hjemme, i utlandet, i fysisk butikk eller på nettet. Med kredittkort kan nordmenn være trygge på at de kan få pengene tilbake om en vare ikke dukker opp eller blir skadet etter en netthandel, forteller Kjønnøy, og legger til at Mastercard oppfordrer alle kunder til ansvarlig kortbruk.

Ukjent for nordmenn

Mastercard jobber med biometriske løsninger som fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning for identifisering ved kjøp for å gjøre sikker handel enklere.

Ifølge undersøkelsen er imidlertid biometrisk identifisering ved betaling ukjent for de fleste nordmenn. 47 prosent av respondentene oppgir at de ikke kjenner til slike løsninger.

– Med biometri kan vi istedenfor å memorere utallige koder, benytte DNAet vårt for identifisering. En av våre globale undersøkelser viser at 53 prosent glemmer viktige koder ukentlig. Dette viser at biometri har et stort potensiale. Jeg tror det blir sentralt i fremtidens betalingsløsninger, sier Kjønnøy.