Personlig økonomi

Tusenvis av nordmenn svindles av falske nettbutikker

Norske banker behandler over 100.000 reklamasjonssaker i året. 

Foto: mirtmirt / Shutterstock / NTB scanpix

Foto: mirtmirt / Shutterstock / NTB scanpix

Artikkel av: Marianne Løland Skarsgård
4. desember 2018 - 08.58

Et stort antall nordmenn opplever at varen de har bestilt fra en nettbutikk aldri kommer frem. Eller at de får noe helt annet enn de bestilte, for eksempel piratkopier, skriver DN.

Norske banker behandler over 100.000 reklamasjonssaker i året. 

- Useriøse nettbutikker har faktisk blitt et alvorlig problem. Hittil i år har vi behandlet 4600 saker hvor nordmenn har betalt for en vare de aldri har fått, eller de har fått noe helt annet enn de bestilte, sier Terje Fjeldvær, som leder DNBs avdeling for bedrageribekjempelse, til avisen.

Å henvende seg til disse butikkene for å klage fører sjelden frem.

- Vi har en liste over useriøse nettbutikker på våre nettsider. Men siden de aller fleste av dem er basert utenfor Europa, har vi ingen makt til å gjøre noe annet enn å advare, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet til DN.

Her er Forbrukertilsynets liste over useriøse nettbutikker.