Personlig økonomi

Vil få på plass gjeldsregister før nyttår

Myndighetene skal nå få på plass et gjeldsregister så fort som mulig.

Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Artikkel av: Siri Knutsen Vosgraff
11. desember 2018 - 09.28

Barne- og likestillings- og forbrukerminister Linda Hofstad Helleland sier myndighetene prøver å få på plass gjeldsregisteret før nyttår, og i alle tilfeller så fort som mulig, melder TDN Direkt.

Finansminister Siv Jensen, justis-, beredskaps- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara, barne- og likestillings- og forbrukerminister Linda Hofstad Helleland inviterte tirsdag en rekke aktører, deriblant DNB og Bank Norwegian, til et forbrukslånsmøte.

Jensen sier til nyhetsbyrået at regjeringen er villige til å vurdere nye tiltak mot forbrukslån, og vil vurdere utviklingen blant annet på hvor mange som får betalingsproblemer.

- Vi følger nøye med på dette. Nå kommer gjeldsregisteret på plass ved nyåret, og så kommer forskriftsfestingen av retningslinjene. Dette tror vi vil være veldig virkningsfulle tiltak, men som vi har sagt til aktørene her i dag, så er vi villig til å gjøre ytterligere tiltak, enten det er i markedsføringslovverket eller andre deler av lovverket, dersom det er nødvendig, sier Jensen.

Hun sier hun må komme tilbake til hvilke andre tiltak som kan bli aktuelle.

-Rentetak har blitt vurdert, men det er særlig egnet for andre type forbrukslån enn det vi har sett i Norge. Skulle det markedet endre seg og ligne mer på andre land så vil vi vurdere det, sier hun til TDN Direkt.

Ifølge adm. direktør i Bank Norwegian, Tina Wollebekk, kom det ikke frem noe nytt på møtet.

- Finansministeren er opptatt av veksten i totalmarkedet. Veksten har jo gått ned. Hun var ikke veldig spesifikk på at hun ville ha veksten ned, men hun var opptatt av å se til at det var forsvarlig, sier Wollebekk, som beskriver stemningen i rommet som god, men vurderer det til at det kan komme innstramminger for eksempel på markedsføring.

- Det kan komme innstramminger på markedsføring. Det er helt greit for oss, sier hun til TDN Direkt.