Personlig økonomi

Polet selger stadig mer alkoholfritt

Salget av alkoholfri drikke har skutt i været. – En kjempetrend som bare blir sterkere, sier pressekontakt Hege-Lill Hagen Asp hos Vinmonopolet.

Hos Vinmonopolet på Oslo S. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix.

Hos Vinmonopolet på Oslo S. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix.

Artikkel av: NTB
25. januar 2019 - 06.28

Mange starter 2019 med noen «hvite» og alkoholfrie uker, noe Vinmonopolet merker godt på salgsstatistikken.

Bare i årets første to ordinære uker, gikk salget av alkoholfri drikke på Vinmonopolet opp med 8,6 prosent. Dette kommer på toppen av en økning på 5,6 prosent i de samme ukene fjor.

– Trenden fortsetter definitivt, og er blitt enda sterkere. Vi ser at folk tar med seg litt ekstra alkofritt rundt høytidene, og nå tydeligvis i disse hvite ukene, sier Asp til NTB.

– I tillegg er det en «edrutrend» blant ungdom som bidrar.

Ser man på de siste årene som helhet, har salget av alkoholfrie produkter også vokst voldsomt.

– Det har vært en god vekst i mange år nå. I 2017 økte salget av alkoholfritt med 12,2 prosent, mens det økte ytterligere med 12,7 prosent i 2018, sier Asp.

Flest i Oslo

– Det er flest som kjøper alkoholfritt i Oslo, Akershus og Sogn og Fjordane, sier pressekontakt Hege-Lill Hagen Asp hos Vinmonopolet til NTB.

Hun forteller at folk i Oslo i snitt handler nesten dobbelt så mye alkoholfri drikke som folk i fylkene som handler minst, nemlig Telemark og Aust-Agder.

– Ofte er det sånn at trender begynner i Oslo, og spesielt Oslo vest, og så sprer det seg til resten av landet. Det kan tenkes at dette er en ny trend som er på vei til å spre seg, sier Asp.

Alkofri bobletrend

I fjor ble det for første gang solgt større volum av alkoholfrie produkter enn sterkvin. Alkofri-salget var på 551.000 liter, mot 480.000 liter sterkvin.

Folk kjøper mer alkoholfri øl og vin, men det går også unna med cider, perlende og musserende produkter.

– Vi ser en skikkelig bobletrend, også når det gjelder de alkoholfrie varene, og dette er helt nytt. 36 prosent av de alkoholfrie varene vi solgte i 2018 var cider eller av den perlende eller musserende varianten, sier Asp.

Husker på ikke-drikkerne

Hun tror at folk er blitt flinkere å huske på å kjøpe alkoholfrie varer når de for eksempel handler inn til store selskap.

– De sørger for å ha et alternativ til gjester som kanskje kjører, er gravide, eller rett og slett ikke drikker i det hele tatt, sier Asp.

Til tross for den formidable veksten, står den alkoholfrie drikken fortsatt bare for 0,7 prosent av det totale volumet Vinmonopolet selger. Men dersom utviklingen fortsetter, kan det fort bli mer.

– Dette er noe vi ønsker velkommen, og noe som er fint for folkehelsa. Nå blir det også spennende å se om vanene fra de første «hvite» ukene holder utover året, sier Asp.

(©NTB)