Politikk

Nye veiprosjekter begeistrer og skuffer

101 kilometer med fire felts motorvei imponerer ikke Arbeiderpartiet, men NAF jubler over planene det statlige veiselskapet Nye veier la fram torsdag.

Foto: NTB Scanpix.

Artikkel av: NTB
4. mars 2016 - 06.59

Fem strekninger skal veiselskapet bygge i løpet av de neste fire årene.

Raskere og mer kostnadseffektiv utbygging er mantraet for Nye veier – som sorterer direkte under Samferdselsdepartementet.

– Vi angriper prosjektene helhetlig fra første stund og bygger lengre strekninger. Dette gir raskere fremføring og lavere kostnader, sier veiselskapets administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland.

Les også: Disse motorveiene skal bygges først

Ap skuffet

Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson Eirik Sivertsen er ikke imponert.

– Jeg skjønner at mange er skuffet etter å ha sett veiselskapets første prioriteringer. Så langt er inntrykket at løftet om rask og helhetlig utbygging ikke innfris, sier han.

Sivertsen mener at Statens vegvesen er en like effektiv utbygger som Nye veier, og sier det er vanskelig å se noen gevinst av å dele opp ansvaret for riksveier.

– Både forsinkelser og det faktum at flere av prosjektene får mer bompenger med Frp ved roret, må være tungt å svelge, mener Sivertsen.

– En milepæl

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener for sin del det er en milepæl at Nye veier nå får satt i gang prosjektene.

– Jeg er fornøyd med at de viser aktivitet på samtlige strekninger de har fått tildelt, sier han til NTB.

– De følger opp det som var intensjonen da vi etablerte selskapet. Vi ser konturene av at vi får gevinst av å planlegge og finansiere langsiktig og helhetlig, konstaterer statsråden.

Glede hos NAF

Også bilistenes interesseorganisasjon NAF er fornøyd.

– Flere av de verste ulykkesveiene vil nå få bedre standard. Disse prioriteringene er et resultat av faglige vurderinger i stedet for politikere som hilser hjem, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i Norges Automobil-Forbund.

NAF mener at utbygging av vei og bane ofte lider av lang planlegging og stykkevis utbygging, men at veiselskapet endrer på dette. Dessuten mener de at løsrivelse fra årlige bevilgninger bidrar til mer helhetlige prosjekter.

– Nå er retningen og de økonomiske rammene gitt av Stortinget, men det er opp til fagmiljøene å prioritere pengebruken, sier Sagedal (©NTB)