Politikk

Hegnar: - Gøyalt fra MDG

MDGs partiprogram er ikke verdt papiret det er skrevet på, skriver Trygve Hegnar.

Artikkel av: Trygve Hegnar
28. august 2016 - 00.02

Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen fredag 26. august 2016.

Miljøpartiet De Grønne (MDG) hadde et fantastisk valg i Oslo i kommunevalget i fjor, og fikk 8 prosent av stemmene. Etter dette har interessen for de grønne falt, og på landsbasis får MDG bare en oppslutning på 2–3 prosent. Er MDG heldig, får de inn partileder Rasmus Hansson på Stortinget en gang til, men det er lite trolig, for partiets utkast til nytt parti-program er så virkelighetsfjernt at knapt noen velgere kan ta det alvorlig.

For å begynne med det enkleste: MDG vil stoppe salget av biler drevet med fossil energi allerede om fire år. Salget skal avsluttes i 2020.

Selv i elbilgale Norge er dette helt fjernt.

Ellevilt blir det imidlertid når MDG vil erstatte én av tre flyreiser med tog. En slik kapasitet innen jernbanetransport finnes ikke innen Norge eller til og fra Norge, og vil ikke komme på 50 eller 100 år heller. Det er tullball.

For å få antallet flyreiser ned, vil MDG ha en flyseteavgift på 600 kroner. Her skal bemerkes at dagens avgift på 88 kroner er en flypassasjeravgift og ikke en flyseteavgift. MDG bruker konsekvent flyseteavgift (muntlig og skriftlig), så de mener at det er flyet og antallet flyseter som skal beskattes, og ikke flypassasjerene.

Men uansett vil ikke MDG få antallet flyreiser ned med en tredjedel. Norge er faktisk ganske langstrakt, og befolkningen i nord vil ikke finne seg i det. Så er det slik at nordmenns turer til utlandet i feriesammenheng øker, og det går ikke så mange tog til London, Bangkok eller New York. Det er kjent at ledelsen i MDG gjerne bruker mange dager på en togtur til Barcelona, men de fleste andre har ikke tid til slikt demonstrativt tull.

Det hevdes av mange (med rette) at turistnæringen kan bli den nye oljen, men det vil ikke skje hvis alle utlendingene som ønsker seg hit skal straffes med skyhøye miljøavgifter. Ved reiser innen Norge eller ut av landet igjen. De nye turistene fra Kina kommer med fly! Fottur fra Kirkenes til Bergen er ikke aktuelt.

MDG vil stanse utbyggingen av Johan Svedrup-feltet, som skal være ferdig i 2019, og alle andre nye utbygginger på norsk sokkel, og i løpet av 20 år skal hele oljeindustrien være faset ut. Men nå er det en gang slik at når Norge har utlyst nye felt, og noen har fått utvinningskonsesjoner, så har olje- og gasselskapene krav på å drive i mange tiår. Hvis man avslutter drift midt i en konsesjonsperiode, vil Norge få søksmål så store at vi knapt kan tenke oss det.

Johan Sverdrup vil ikke bli stoppet. Det vil produsere olje og gass i minst 40 år. Og det kommer nye utbygginger i Barentshavet som også vil løpe i 40–50 år.

MDGs partiprogram er ikke verdt papiret det er skrevet på.

Med alle sine rare og urealistiske krav mener MDG at reduksjonene av klimagasser vil bli på 60 prosent innen 2030. Det er betydelig høyere enn EUs krav om en reduksjon på 40 prosent innen 2030.

Hva alle som i dag er ansatt innen olje og gass skal drive med i fremtiden, har MDG også svaret på: Tog og solcelleteknologi. Og hvor skal de ta pengene? Blant annet ved å øke formuesskatten.

Bøndene vil også bli forbannet. MDG vil nemlig redusere forbruket av rødt kjøtt med 20 prosent innen 2025.

Hvor mange stemmer blir det da igjen?

Finansavisen finner du her!