Reise

Reisebyrå ber folk bli hjemme

Foto: I am Kulz / Shutterstock / NTB/Scanpix.

Foto: I am Kulz / Shutterstock / NTB/Scanpix.

Artikkel av:  Redaksjonen
11. juni 2018 - 10.22

Helt siden 1875 har Berg-Hansen levd av å selge reiser. Med sine 400 ansatte er selskapet Norges største reisebyrå. Den største kundegruppen er forretningsreisende. I mandagens utgave av Finansavisen kan vi lese at Norges største og eldste reisebyrå vil selge færre billetter, for miljøets skyld.

I et debattinnlegg i Finans­avisen kommer Berg-Hansen med temmelig kontrære standpunkter. Selskapet jobber nemlig iherdig med å få sin egen omsetning ned.

«Aldri før har det vært så billig å reise på storbyferie og aldri før har det vært så billig å fly norsk innenriks. Prisene er de samme – om ikke billigere – enn de var for 20 år siden. Det er dette som er problemet,» heter det i innlegget, signert kommunikasjonsdirektør Anette M. Koefoed og partnerdirektør Petter Brodahl.

- Det beste hadde vært å være hjemme, men når man reiser, er vi opptatt av å gi gode råd, sier kommunikasjons­direktør Anette M. Koefoed i Berg-Hansen til Finansavisen.

- Er det ikke selvmotsigende at et reisebyrå vil at folk reiser mindre?

- Jo, men vi tar til orde for det. Vi sier til kundene: Kan dere ha en telefonkonferanse i stedet, så gjør det. Vi har et ansvar for bærekraft, og hvis du sier du tar ansvar, må du ta det fullt ut. Folk i bransjen tror det har klikka for oss. Men vi vet at folk reiser mye, og at de reiser stadig mer. Det er blitt for billig å fly. Vi som forbrukere hopper på med en gang, og det er ikke rart, sier Koefoed til Finansavisen.

Berg-Hansen eies av Aircontact Group, som igjen eies 60 prosent av Johan Christopher Solitair Stenersen og Yvonne Wilhelmine Solitair Stenersen. Regnskapet for 2017 er ikke offentlig ennå, men i 2016 satt Berg-Hansen igjen med 34 millioner kroner før skatt av en omsetning på 215 millioner.