Tech

Klikker inn annonsekroner

Dayrates tror fremtidens nettbrukere vil klikke oftere på annonser. Selskapet vil fylle annonsehullene på de store nettsidene med interaktive annonser.

30. august 2000 - 16.36

Dagens annonser på nettsider er som regel utarbeidet på samme måte som i trykt presse. Erfaringsmessig er det sjelden at brukeren klikker seg inn på annonsen for å bevege seg inn på annonsørenes hjemmesider. Men alle undersøkelser viser likevel at fremtidens annonser i stor grad vil være mer aktive, skriver Nettavisen. Dagens annonser på nettsider er som regel utarbeidet på samme måte som i trykt presse. Erfaringsmessig er det sjelden at brukeren klikker seg inn på annonsen for å bevege seg inn på annonsørenes hjemmesider. Men alle undersøkelser viser likevel at fremtidens annonser i stor grad vil være mer aktive, skriver Nettavisen.

Det nystartede selskapet Dayrates tror vi kommer til å få se mye mer til interaktive annonser i fremtiden, annonser som aktiviserer leseren av typen "klikk her". Annonsørene blir fakturert etter antall klikk. Ingen klikk, ingen kroner.

For nettbutikker for eksempel er det avgjørende at brukeren kommer inn på nettsiden og ikke bare ser at den finnes. En rekke aktører har et slikt behov, der responsen er viktigere enn bare det å bygge merkenavn. Denne gruppen ønsker vi oss i nettverket, sa administrerende direktør Ole Petter Wie under en selskapspresentasjon onsdag.

Vil du vite mer om responsbasert annonsering, klikk her.