Tech
Dette produktet har ingen tilknytning til redaksjonene i Hegnar Media.
Hegnar Agenda
Annonsørinnhold

IT bygger nye veier til mer fortjeneste

IT-teknologien åpner for helt nye forretningsmodeller som gir lønnsomme synergieffekter. Og selskapene som lykkes best, er de som satser mest på skytjenester.

Lars David Klausen, salgs- og markedsdirektør i TeleComputing Norway AS.

27. mars 2017 - 13.53

(ANNONSØRINNHOLD)

IT blir bare mer og viktig i årene fremover. Det har vært viktig lenge, men fra å være et støtteverktøy til forretningene kommer IT til å skape helt nye forretningsmodeller. Teknologien endrer måten bedriftene og vi som konsumenter handler på; hvordan vi bruker pengene våre.

- Gartner Inc, som er verdensledende på forskning, rådgivning og informasjon innen IT, Har spurt ledere i 2400 selskaper om deres viktigste utfordringer og prioriteringer. Man forsøker å se virksomhetenes utfordringer og mål opp mot IT for å kunne fortelle IT-direktører om hvordan de kan understøtte sine bedrifter bedre i årene fremover, sier Lars David Klausen, salgs- og markedsdirektør i TeleComputing Norway AS.

Uansett hvor i verden man spør en konsernsjef, likegyldig hvilket segment han måtte være i, er han aller mest opptatt vekst, noe som heller ikke er overraskende. Men skal den IT-ansvarlige kunne understøtte bedriftens videre utvikling, må han jobbe for vekstambisjonene og målsettingene for vekst. Før var man mer spørrende til utsagnet om at IT skaper vekst i selv seg, men slik som teknologien nå har utviklet seg kan IT definitivt være med på å skape vekst for selskapene bare man utnytter IT på den rette måten.

Lars David Klausen, salgs- og markedsdirektør i TeleComputing Norway AS.

Kjøpeatferden endrer seg

IT vil i de kommende årene spille en stor rolle for å skape nye inntekter. Det dreier seg om at kjøpsatferden endrer seg, både hos forbrukerne og hos selskapene - fra en analog måte til en digital måte å kjøpe på. Til nå har det f eks vært vanligst å dra til en bilforhandler og prøvekjøre biler når man skal anskaffe seg bil. I dag bestiller flere og flere bil på nettet uten å snakke med en eneste selger, og uten hverken å ha sett bilen eller prøvd den.

Hva er det som muliggjør bilkjøp på nett uten å ha prøvd den engang?

- IT-teknologien går inn og endrer dramatisk selve forretningsmodellen. 

- IT-teknologien går inn og endrer dramatisk selve forretningsmodellen. Før gikk man fra forhandler til forhandler, leste brosjyrer og innhentet tilbud. I dag er alt dette fullt mulig å gjøre på Internett. Du kan konfigurere bilen selv og virtuelt se akkurat din bil med eksakt den farge og det utstyret du har valgt. Det blir stadig mer og mer utbredt, og det sprer seg fra bransje til bransje, sier Klausen.

Les mer om ekte kundehistorier - ekte resultater her!

Digital tjener kler deg opp

Et av verdens mest eksklusive klesmerker lager nå en virtuell forretninger som gjør det unødvendig å dra til en merkevarebutikk for å kjøpe et nytt antrekk. Du kan sitte hjemme i stuen, ta på VR-brillene, gå inn i en virtuell flag ship store og betrakte deg selv påkledd i forskjellige antrekk som din personlige, digitale stylist finner frem til deg. Det kan han gjøre fordi han også vet «alt» om deg: Assistenten har tilgang til Facebook-profilen din, han ser hvilken fest du skal dresse deg opp for, og han vet dessuten hvilke andre gjester som kommer. Han danner seg en profil av arrangementet du skal på, og vil automatisert kunne foreslå det optimale antrekket.  Du sparer også ikke minst tiden; Du slipper å bruke en masse tid på å kjøre til et forment butikkstrøk f eks i London hvor den fysiske butikken ligger. Denne fremtiden kommer nå for fullt, og det kommer til å spre om seg innenfor mange områder av retail.

Gruver uten gruvearbeiderne

Teknologien endrer også mange andre forretningsprosesser, sier Klausen.
-Verdens største gruveselskap, som ikke overraskende holder til i Australia, opererer gruver i Northern Territory hvor snittemperaturen kan ligge på 50 grader celcius, og det er enormt mange mennesker i sving. Gruvesamfunn har til nå dannet grunnlaget for en hel industri; Det skal bygges boliger, kinoer, sykehus og annen infrastruktur. Når man åpner en gruve etableres samtidig et helt samfunn. Men i løpet av kort tid åpner selskapet verdens første helautonome gruve, hvor ikke et eneste menneske skal jobbe. De enormt store anleggsmaskinene er der fortsatt og kjører som før, med det sitter ingen i førerhuset, alt går av seg selv. Dette har enorme konsekvenser for leverandørindustrien som plutselig ikke skal bygge flere nye gruvesamfunn.

Uten ratt slipper du forsikring

På transportsiden rykker også den berømmelige Science Fiction stadig nærmere. En av verdens største bilprodusenter annonserer nylig at alle deres modeller vil tilbys helautonome i 2022, og vi snakker ikke om Tesla eller de dyre merkene, men om bilen til Hvermansen. Det trengs ikke mennesker for å kjøre disse bilene, og det kommer til å bli vanlig allerede om fem år. Nokså raskt vil ratt og pedaler i bilene være noe man velger som ekstrautstyr. Men folk kommer etterhvert ikke til å ville kjøre bilene selv, fordi den menneskelige sjåføren er en risiko i forhold til den helautomome bilen, som dermed får en høy forsikringspremie.

-Bilen med AI, kunstig intelligens, blir så mye smartere og flinkere enn mennesket til å kjøre, at grunnlaget for bilforsikring kommer til å bli borte. En bil som hverken kan kræsje, skape ulykker eller bli stjålet er er det ikke nødvendig å forsikre...
I gamle dager måtte man ha en heisfører, men er det noen som savner heisføreren i dag? spør Klausen retorisk.
-Vi kan sitte her og fabulere om at dette er Science Fiction: «å, nei, dette går ikke, dette er utrygt». Men om fem til ti år tenker vi annerledes, for vi vil erkjenne at teknologien, og særlig kunstig intelligens, vil gjøre ting sikrere enn om vi skulle utføre operasjonene selv.

Den fjerde industrielle revolusjon

Når teknologien påvirker forretningene helt inn i kjernen, må man gå inn og se på forretningsmodellen sin. Hvordan den i dag fungerer og hvordan bedriften skal utvikle forretningsmodellen i årene fremover slik at man fortsatt kan ta vekst og bli med på det gøyale.
Vi spør Klausen om hvilke norske virksomheter som er klare for dette teknologiske spranget.

-De aller fleste virksomheter må digitalisere sine forretningsmodeller i tiden fremover, dette er en del av den kontinuerlige forretningsutviklingen som virksomhetene MÅ gjøre.

-De aller fleste virksomheter må digitalisere sine forretningsmodeller i tiden fremover, dette er en del av den kontinuerlige forretningsutviklingen som virksomhetene MÅ gjøre. Vi er jo midt oppe i den fjerde industrielle revolusjon, hvor utviklingen skjer med kortere intervaller og nesten før man aner det. Plutselig har kunden endret kjøpevaner. Han er ikke lenger hos deg, men hos konkurrenten som har digitalisert sin virksomhet.

I noen sektorer kan dette skje meget raskt, og alt er teknologidrevet. Skal man henge med, er man nødt til å utvikle en digital forretningsmodell.

Ti år gammel tekning

-Vi tror at skal du kunne klare å bygge en digital forretningsmodell, kan du ikke slite med infrastruktur i eget hus som ikke skalerer, eller bruke kompetanse til drift av eget datarom, servere og den type ting. Det var dette man gjorde for ti år siden.
Jeg vil her peke på vår rolle, som er å hjelpe våre kunder å skape forretningsverdi gjennom IT. Gjennom våre løsninger for bedriftenes CIO et godt grunnlag for å digitalisere egen virksomhet og skape forretningsverdi gjennom IT. Vi gir kundene våre en skalerbar plattform og frihet; en sold IT-grunnmur som man kan bygge videre og ekspandere på.

I TeleComputers kundeportefølje har Klausen eksempler på hvordan ny IT-teknolgi skaper synergieffekter og økt fortjeneste:

-Et av Nordens store transportselskaper så denne utviklingen komme og har tatt store grep for å digitalisere sin virksomhet og bruke IT for å skape nye inntekter. De har ikke lenger IT-drift i eget hus, men har overlatt alt dette til oss og sparer millioner i driftskostnader. De bruker dessuten IT utover det kostnadsbesparende ved å etablere en heldigital salgsplattform, hvor også partnerne kan selge sine tjenester gjennom deres salgsplattform. På denne måten får man inntekter på salget til andre partnere. Slik skaper IT nye automatiserte inntekter og understøtter vekst – helt uten bruk av selgere og annet personell.

Man må gjøre som de beste

Klausen jobber til daglig med optimalisert IT-teknologi for de fleste bransjer og virksomheter.

De fem prosentene som gjør det aller best, bruker minst på egne servere/datarom og mest på skytjenester.

-Vi har ansvaret for 1300 virksomheter i Norden som har valgt denne modellen. Vi vet som regel hvilke besparelser kundene kan oppnå, og ser også hvordan mange av våre kunder kan bruke IT til å skape forretningsverdi.

Klausen sier videre at dette støttes av forskning med globale referanser:

- Gartner Inc. Har plassert de 2400 undersøkte selskapene, nevnt innledningsvis, i tre kategorier: Top Performers ; de fem prosent aller beste – midten, som utgjør 90 prosent – og de fem prosent dårligste, som de kaller Trailing Performers, de som henger etter.
De fem prosentene som gjør det aller best, bruker minst på egne servere/datarom og mest på skytjenester. For de dårligste er situasjonen omvendt; de bruker mest på egne servere og egen datastruktur og har mye mindre fokus på skytjenester. De beste selskapene fokuserer først og fremst på Business Intelligence og mye mindre på gammeldagse ERP-løsninger. De fem prosent dårligste derimot har størst fokus på ERP mens Business Intelligence omtrent er fraværende.
Skal man drive forretning i dag, er det smart å se på hva de beste gjør, og gjøre som dem!, sier Klausen.

Les mer om TeleComputing her!

Annonsørinnhold