Tech

Helt Digital

Netflix kjøper Roald Dahl-rettigheter

Her er ukens viktigste nyheter om digitale og sosiale medier fra Helt Digital.

Foto: REUTERS/Neil Hall

Foto: REUTERS/Neil Hall

Artikkel av:  Redaksjonen
2. desember 2018 - 00.07

Helt Digital sender hver fredag morgen ut noen av ukens viktigste media- og tech-nyheter. Nyhetsbrevet gjengis her etter avtale med Helt Digital.

Instagram lar deg legge til bildebeskrivelser. Funksjonen skal gjøre det mulig for brukere med synshemming å få lest opp hva som er på bildene. Du kan enten selv legge til en beskrivelse, ellers vil Instagram bruke automatisert objektgjenkjenning til å lage en beskrivelse.

Syv europeiske forbrukerråd aksjonerer mot Google. Forbrukerrådene mener Google manipulerer innbygerne til å la seg overvåke døgnet rundt, og nå klagert de Google inn for datatilsynene i de ulike landene. Forbrukerrådene har også publisert en rapport om Google: ‘Every Step You Take’ (PDF, 44 sider). Både det norske og danske forbrukerrådet er med på aksjonen.

Netflix kjøper Roald Dahl-rettigheter. Nå skal de lage animasjonsserier av Charlie og sjokoladefabrikken, Matilda, SVK, Heksene og flere andre barnebøker fra forfatteren. Produksjonen begynner i 2019.

Facebook-sagaen fortsetter – og fortsetter. Britiske politikere kaster hanskene og setter nå hardt mot hardt for å tvinge Facebook til å gjøre som de sier. Vi tar det punktvis:

  • Et søksmål mellom Facebook og selskapet Six4Three fra 2014 omfatter interne dokumenter som visstnok skal bevise at Facebook-ledelsen kjente til misbruk av brukerdata allerede i 2014, og at Facebook vurderte å selge brukerdata for å tjene penger så tidlig som i 2012.
  • Dette er altså tre år før Facebook selv mener ledelsen ble kjent med problemet.
  • Men: Facebook kjemper med nebb og klør for å holde dokumentene hemmelige.
  • Da eieren av Six4Three var på forretningsreise i London i forrige uke, slo britiske politikere til
  • Politikerne fant en gammel lov som lot dem sende en vakt til hotellet hvor den amerikanske forretningsmannen bodde – og eskorterte like greit mannen til parlamentet. 
  • Etter trusler om bøter og fengselsstraff overleverte mannen dokumentene til politikerne.
  • Deretter: Tirsdag kommer det påstander om at Facebook skal ha kjent til at russiske aktører samlet inn brukerdata allerede i 2014. 
  • I et forsøk på å renvaske seg fra påstandene offentliggjør Facebook noen av de hemmelige dokumentene samme dag.
  • Fredag (i dag, altså) skal en amerikansk domstol vurdere om alle dokumentene skal offentliggjøres. 

...og hamret løs på Facebook i tre timer. Politikere fra ni land sparte ikke på det verbale kruttet da de tirsdag gjennomførte en felles høring om falske nyheter og håndtering av brukerdata i London. Facebook sendte en av sine mellomledere, som måtte svare på svært kritiske spørsmål, trusler om reguleringer og forslag om splittelse av Facebook.

fortsetter under bildet

Mark Zuckerberg droppet å stille opp i London. AP Photo/Frank Augstein

Andre nyheter om Facebook du bør vite om. Dette er altså bare noen av de viktigste nyhetene om Facebook den siste uken.

LinkedIn innrømmer brudd på personvernlov. LinkedIn brukte 18 millioner e-postadresser til ikke-medlemmer for å målrette Facebook-annonser mot dem. Det Microsoft-eide selskapet innrømmer brudd på reglene, som skjedde før implementeringen av GDPR i mai.

...og endrer design på delinger av innhold i appen. Blant annet blir det nå enklere å velge målgruppe som skal se LinkedIn-postene.

...og lar deg dele posisjonen i LinkedIn-meldinger. Du kan enten dele stedet du er på, eller sende en adresse med kart gjennom meldingsdelen av LinkedIn.

Store endringer i nytt EU-direktiv om opphavsrett. Forhandlingene om direktivet ser ut til å redusere plattformenes ansvar, slik at de slipper å legge på et filter for å sensurere innhold som publiseres (betalingsmur). Forhandlingene skal etter planen være avsluttet før nyttår, og deretter må direktivet godkjennes av ministerrådet og EU-parlamentet.

YouTube gir flere tilgang til Stories-kopi. YouTube kaller dem ‘snuttsamlinger’, men i realiteten er det en kopi av Snapchat Stories. YouTube Stories ble lansert i november 2017, og nå får alle kanaler med over 10.000 brukere tilgang til å publisere egne stories.

...og fjerner popup-meldinger. 15. januar 2019 forsvinner funksjonen (YouTube annotations) for godt, og dermed forsvinner de også fra publiserte videoer. Endringen påvirker ikke bruk av kort og plakater på slutten av videoene.

fortsetter under bildet

What you see you now get for free? Foto: REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

YouTube gjør originalt innhold gratis. Hittil har YouTube holdt egenproduserte originalserier og filmer eksklusivt for abonnenter av YouTube Premium. Nå skifter de strategi, og i 2019 går de gradvis over til å gjøre alt innholdet gratis.

...og innfører studentrabatt. Rabatten innføres i første omgang i USA, og gjelder for både YouTube Premium og YouTube Music. Google varsler at rabatt-ordningen vil rulles ut til flere land etterhvert.

Google-sjefen stiller i høring i USA. Ifølge The Washington Post har nå Google-sjef Sundar Pichai takket ja til å være med på en kongresshøring onsdag i neste uke (5. desember). Han skal da blant annet forsvare seg mot republikanske påstander om at Google diskriminerer konservative stemmer.

‘Desinformasjon’ er årets ord. Det er Dictionary.com har valgt det engelske ordet ‘misinformation’ til årets ord i 2018.

Verdien av Bitcoin stuper. Etter å ha ligget stabilt på rundt 6.000 dollar, har verdien av Bitcoin rast med hele 35 prosent den siste uken. Også andre populære kryptovaluta har tapt seg i verdi. Årsaken er blant annet at Det internasjonale pengefondet oppfordrer sentralbanker til å utstede egne kryptovalutaer samt bøter gitt til to populære kryptovalutaer av det amerikanske finanstilsynet.

Åtte siktet for omfattende annonsesvindel. Ifølge FBI har mennene kontrollert to globale svindel-nettverk, som skal ha lurt til seg flere hundre millioner kroner gjennom falske annonsevisninger. Totalt er mennene siktet for brudd på 13 ulike lover. De siktede kommer fra Russland, Ukraina og Kasakhstan, og fem av mennene er fortsatt på frifot.

Spotify planlegger India-lansering. Ifølge Variety og Bloomberg vil lanseringen skje i løpet av det neste halve året. India har 1,3 milliarder innbyggere.

Britisk Netflix-konkurrent kan være lovstridig. Mediekonsernet Sky mener samarbeidet mellom BBC, ITV og Channel 4 bør stanses av konkurransetilsynet. Samtidig fikk prosjektet full støtte av det britiske medietilsynet denne uken.

Amazon dobler annonseomsetningen i år. Ifølge eMarketer vil annonseomsetningen til Amazon passere 50 milliarder kroner i år, og innen 2020 vil Amazon ha kontroll på 15 prosent av all digital annonseomsetning i USA.

Komplett legger ned nordisk markedsplass. Nå avslutter de samarbeidet med alle eksterne selgere. Satsingen ble lansert sommeren 2017, og målet var å skape en nordisk Amazon-plattform. 12 ansatte blir berørt av nedleggelsen.

The Washington Post med daglig podkast. Podkasten får navnet ‘Post Reports’, og vil være en nyhetsfokusert podkast på rundt 20 minutter. Den blir dermed en direkte konkurrent til The New York Times’ podkast ‘The Daily’. Til sammen åtte personer vil jobbe fulltid med podkasten, som lanseres mandag.

Fem utvalgte fra mediebransjen:

  1. Amedia kjøper ni nye aviser (medier24.no)
  2. How NYT Cooking amassed 120,000 subscriptions in a year and a half (cnn.com)
  3. Netflix for Conservatives? Fox News Introduces Fox Nation, a Streaming App (nytimes.com)
  4. Canada introduces a $595 million package in support of journalism(niemanlab.org)
  5. Avisa Nordland lanserer ny nettavis for Bodø (journalisten.no)

Her er seks utvalgte rapporter:

  1. IT-konsulentfirmaet Cognizant har publisert rapporten 'More jobs of the future – A guide to getting and staying employed through 2029'(PDF, 64 sider).
  2. Johan Wejryd ved Universitetet i Uppsala har publisert ‘On Consumed Democracy: The Expansion of Consumer Choice, Its Causal Effects on Political Engagement, and Its Implications for Democracy’ (PDF, 56 sider). Hovedfunn: Reklame, og kampanjer som Black Friday, reduserer innbyggernes politiske engasjement.
  3. Det irske datatilsynet har publisert en halvårsrapport (PDF, 68 sider) over etterforskninger i EU første halvår 2018.
  4. Reuters Institute for the Study of Journalism har publisert ‘Time to step away from the ‘bright, shiny things’? Towards a sustainable model of journalism innovation in an era of perpetual change’ (PDF, 30 sider). Oppsummering her.
  5. Det danske kulturdepartementet har publisert ‘Mediernes udvikling i Danmark’ (PDF, 8 sider). Hovedfunn: Svak tilbakegang i bruken av Facebook blant dansker mellom 16 og 34 år.
  6. Det norske kulturdepartementet har publisert stortingsmeldingen ‘Kulturens kraft — Kulturpolitikk for framtida’ (PDF, 99 sider). Du finner nettutgave av meldingen her. Pressemeldingen her.

Ukens fem mest interessante saker om kunstig intelligens:

  1. NBCUniversal Taps Machine Learning to Tie Ads to Relevant Moments on TV (adweek.com)
  2. The latest AI-enhanced gadget you're using is probably not actually 'intelligent' (poynter.org)
  3. A Structured Approach to Unsupervised Depth Learning from Monocular Videos (ai.googleblog.com)
  4. Little Sophia: A New Robot Citizen Has Entered Our World(forbes.com)
  5. This is when experts think we’ll build a truly intelligent AI(theverge.com)

…og ukens fem mest interessante saker om virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR):

  1. Microsoft Wins $479 Million Army Contract for Augmented Reality Systems (gizmodo.com)
  2. Phiar raises $3 million for an AR navigation app for drivers(techcrunch.com)
  3. Magic Leap Roars into the Auto World via Kia Stinger App from RelayCars (magic-leap.reality.news)
  4. Tilt Brush Behind One Of Time Magazine’s 50 Best Inventions Of 2018 (vrscout.com)
  5. Phiar raises $3 million for AR navigation to eliminate wrong turns(venturebeat.com)

...og helt til slutt: Microsoft gikk denne uken forbi Apple som verdens mest verdifulle selskap. Eller det vil si: Apples verdi falt under Microsofts. Bakgrunnen for fallet er blant annet skuffende iPhone-salg.

Også verdt å lese:

Helt Digital produserer også podkasten MediaPuls, som vant prisen ‘Årets Sosiale Medier Fagmiljø 2018’ under Social Media Days. Marius Karlsen i Helt Digital er programleder for podkasten, sammen med Hans-Petter Nygård-Hansen i Kommfrem AS.