Tech

Fintech-selskap lanserer kurtasjefri aksjehandelsplattform

Det britiske fintech-selskapet Revolut entrer nettmeglermarkedet med en kurtasjefri aksjehandelsplattform

Bilde tilsendt av Revolut

Bilde tilsendt av Revolut

Artikkel av: Hans Christian Vold
1. august 2019 - 14.06

Tjenesten lar brukere kjøpe og selge populære amerikanske aksjer som Apple og Beyond Meat, og det med kun et tastetrykk. Plattformen skal engasjere “millennials” som tidligere har hatt en tendens til å sky aksjeinvesteringer. Revolut’s plattform tilrettelegger også for at brukerne kan kjøpe deler av aksjer, og minimumsbeløpet er satt til en amerikansk dollar. 

Kurtasjefrie handler 

Foreløpig kan kun Revolut’s allerede eksisterende kunder benytte tjenesten, såkalte “metal card kunder”, disse kan benytte seg av 100 kurtasjefrie handler. Iløpet av de kommende ukene vil også standard og premium kunder kunne benytte seg av tjenesten, disse vil få tildelt henholdsvis tre og åtte kurtasjefrie handler i måneden.

Planer om å utvide

Enn så lenge tilbyr tjenesten handel av 300 forskjellige amerikanske aksjer, spredt på New York Stock Exchange (NYSE) og Nasdaq. Selskapet har dog planer om å utvide tilbudet i fremtiden ved å tilby et bredere spekter bestående av blant annet europeiske aksjer. Videre kan tjenesten skilte med et lavt årlig forvaringsgebyr på 0,01 prosent. 

Revolut skriver i en melding til hegnar.no at plattformen skal minimere kompleksteten tilknyttet aksjehandel, samt minimere kostnadene slik at flere skal ønske å involvere seg i aksjeinvesteringer. 

Revolut ble startet i juli i 2015 av tidligere Credit Suisse og Deutsche Bank investment bankers, med den hensikt å være et digitalt alternativ til store banker. Selskapet har seks millioner kunder i Europa og har siden oppstart hentet inn 360 millioner amerikanske dollar gjennom forskjellige ventureselskaper. 

Ifølge PR-ansvarlig Andreas Zannin ble selskapet, per April 2019 verdsatt til 1,7 milliarder dollar.