<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ser ingen problemer i Xinjiang

Etter et todagers besøk ved selskapets lokaler i Xinjiang-regionen, sier VW-topp Ralf Brandstaetter at det er uaktuelt for selskapet å trekke seg ut etter at han ikke så noen menneskerettighetsbrudd under oppholdet sitt.

Publisert 28. feb. 2023 kl. 11.11
Oppdatert 28. feb. 2023 klokken 11.12
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 570 ord
IKKE TVANGSARBEID: Volkswagen sier at de ikke tolererer tvangsarbeid eller andre brudd på menneskerettigheter ved noen av deres anlegg, selv ikke i Kina hvor de har et joint venture med SAIC Motor. Her fra deres lokaler i Shanghai.  Foto: Bloomberg

Sjefen for Volkswagens personbiler, Ralf Brandstaetter, har vært på besøk ved selskapets lokaler i Xinjiang-regionen, og på tirsdag at de har planer om å oppfylle sine kontraktsbundne forpliktelser som utløper i 2030. 

– Selvfølgelig er vi klar over de kritiske rapportene, vi tar det veldig alvorlig. Men vi har ingen bevis på menneskerettighetsbrudd ved denne fabrikken – det har ikke endret seg etter mitt besøk, sier Brandstätter til det tyske nyhetsbyrået APD. 

NOTHING TO SEE HERE: Volkswagens sjef for personbiler, Ralf Brandstaetter, har besøkt Xinjiang-regionen og så ingen brudd på noen menneskerettigheter. Foto: Bloomberg

Første besøk

Volkswagen-direktøren besøkte regionen i midten av februar, 16.-17., hvor han sammen med Volkswagens leder for eksterne forhold, Thomas Steg, skal ha undersøk forholdene ved fabrikken. Ifølge Reuters skal Brandstätter ha hatt samtaler med både han-kinesere, uigurer og kasakhere. I tillegg skal han også ha hatt samtaler og diskusjoner med andre ansatte, som han hevder skjedde uten at myndighetene overvåket samtalene. 

– Jeg kan snakke med folk og trekke mine konklusjoner. Jeg kan prøve å få verifisert faktaene, det er det jeg har gjort, sier VW-direktøren. 

– Jeg har ingen grunn til å tvile på informasjonen og inntrykkene mine. Uansett vil vi fortsette å overvåke situasjonen, sier han videre og legger til at dette var hans første besøk til fabrikken, men ikke det siste. 

– Veldig bekymret

Volkswagen Gruppen har høstet en god del kritikk fra menneskerettighetsgrupper, politikere og til med den store tyske fagforeningen IG Metall for deres eierskap i fabrikken som ligger i Xinjiang-regionens hovedstad Ürümqi, skriver Reuters. 

Det var i fjor at det kom en rapport fra FNs høykommissær for menneskerettigheter hvor det ble meldt om alvorlige brudd på menneskerettigheter i regionen. Det ble blant annet meldt om at det finnes «omskoleringssentre» i området og andre steder. 

– Vi er veldig bekymret for funnene i den rapporten og har sett nøye på den, sier Steg, som undersøkte lokalene til Volkswagen i Kina sammen med Brandstaetter. 

– Vi har aldri ignorert situasjonen eller tatt den lett på, og har alltid gjort det klart at Volkswagen-gruppen ikke tolererer tvangsarbeid eller andre former for diskriminering, fortsetter Steg.

Atmosfæren har endret seg

Det var i 2012 at tyskerne skal ha blitt kontaktet av myndighetene i Beijing for å få bygget fabrikken, til tross for at det kjent at det var regionen var preget av spenning mellom ulike folkegrupper og uro.

Ifølge tyskerne har de heller aldri funnet noe bevis på tvangsarbeid blant arbeidsstyrken og de mener at deres tilstedeværelse er positivt for lokalbefolkningen, skriver Reuters. 

Likevel innrømmer Steg at atmosfæren i Xinjiang har endret seg siden samtalene om anlegget startet, og han viser til at det er blitt en «betydelig mer undertrykkende tilnærming» etter at en antiterrorlov ble implementert i regionen i 2015 etter en flere dødelige angrep.

Til tross for dette anser Steg det som uaktuelt å bryte kontrakten de med SAIC, som VW har et joint venture med. Likevel har produksjonen ved fabrikken falt på grunn av mangel på halvledere samt nedstengninger på grunn av pandemien. Antall ansatte ved fabrikken har falt 65 prosent fra før pandemien, til rundt 240 ansatte — hvorav 17 prosent er uigurer. 

Planlagt produksjon for dette året var 10.000 biler, som er langt unna de 50.000 som tyskerne drømte om da fabrikken åpnet.