<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
EKSOTISK: Om det ikke svirret kinesere foran alle de utstilte bilene, kom det garantert en fyr med støvmopp. Her moppes en Volkswagen ID.6X, som aldri blir å se i Europa. Foto: Gard Setsaas

De «tyske» elbilene du ikke får kjøpe

SHANGHAI/OSLO: Mens salget av Tesla Model Y slår alle rekorder, har VW og Audi hvert sitt elektriske SUV-ess i ermet. Men de spiller ikke på vår side av bordet.

Publisert 1. sep. 2023 kl. 22.27
Oppdatert 4. sep. 2023 klokken 12.38
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1167 ord

Personbilsalget i Norge er hittil i år redusert med 2,7 prosent sammenlignet med fjoråret. Og mens kundene strømmer til Tesla og deres Model Y, som med 15.691 nyregistrerte biler utgjør over 20 prosent av totalsalget etter en vekst på 154 prosent, går det mer trått for de tyske konkurrentene.

Volkswagen ID.4 var frem til 6. august representert med 4.980 biler, om man tar med GTX-versjonen. Det utgjør en salgsnedgang på drøyt 3 prosent.

Enda verre går det for den noe mer snobbete fetteren Audi Q4 e-tron, der nyregistreringene har falt fra 2.716 til 1.811 biler.

Kunne tettet hulet

For Audis del er det ikke så vanskelig å tenke seg at mange nordmenn kunne tenkt seg en elektrisk SUV som plasserte seg midt mellom nevnte Q4 e-tron og den langt dyrere Q8 e-tron. En utopi?

På ingen måte. Bilen finnes allerede, og heter Q5 e-tron. På Shanghai Auto Show tidligere i år sto den sammen med de andre og for oss mer velkjente Audi-modellene. Problemet er at den bare kan kjøpes av kinesere.

BARE SE, IKKE KJØPE: Audi Q5 e-tron er i realiteten en Q4 e-tron med mye bedre plass. Foto: Gard Setsaas

Audi er midt oppe i tidenes navnefloke, der logikken har gått samme vei som Tysklands energipolitikk, altså feil. Sånn sett er det ingen overraskelse at elektriske Q5 e-tron ikke har noe med den vanlige Q5 å gjøre, men i realiteten er en forstørret Q4 e-tron.

Med sine 4,88 meter er den 30 centimeter lengre enn opphavet, og faktisk bare 3 centimeter kortere enn Q8 e-tron. Bredden er derimot den samme som Q4 e-tron, mens høyden er økt med cirka 4 centimeter. Den økte lengden gjør at Q5 e-tron får en ekstra seterad. Toppmodellen Q5 50 e-tron quattro har to elmotorer som til sammen yter 305 hestekrefter, og kommer med et batteri på 83,4 kWh (brutto).

Det er omtrent likt som Q4 e-tron 50 quattro, som har en estimert rekkevidde i henhold til WLTP på 477 kilometer. Det er grunn til å tro at Q5 e-tron vil prestere noe dårligere på grunn av den økte størrelsen.

En billigere variant kalt Q5 e-tron 40 finnes også, med noenlunde like spesifikasjoner som Q4 e-tron 40.

Nå skal det sies at en Audi Q6 e-tron er på vei. Den er basert på Volkswagens helt nye PPE-plattform, der bokstavene står for Premium Platform Electric. Med den spekuleres det i rekkevidder på nordsiden av 600 kilometer (noe annet vil være for dårlig). Levering er ventet å starte i 2024.

AUDI Q6: Må for all del ikke forveksles med kommende Audi Q6 e-tron. Dette er bare en halvfjern slektning. Foto: Gard Setsaas

Og apropos det vi nevnte om tyskernes kognitive svikt; i det enorme messeområdet i Shanghai dukket det faktisk opp en fiks ferdig Audi Q6. Et scoop? Nei da, bare en snodig bil som i realiteten er en omskapt VW Atlas, en diger SUV ment for USA, bygget på Volkswagens MQB-plattform, med enklere teknikk og billigere løsninger enn den litt mindre VW Touareg.

La oss supplere med mer forvirring: Denne Q6-modellen (merk: ikke e-tron) er større enn både Q7 og Q8. Og er det nå vi skal minne om at modellen som tidligere bare het e-tron, altså nåværende Q8 e-tron, ikke har noe å gjøre med den egentlige Q8? Her kreves maks 0,0 i promille for å følge med.

Den manglende ID-bilen

Uansett: Mens Q8 e-tron er basert på Volkswagens MLB-plattform, er Q4 og Q5 e-tron bygget på den elspesifikke MEB-plattformen – i likhet med vidt forskjellige biler som VW ID.3, ID.7 og ID.Buzz.

Deriblant finnes en annen mystisk modell – ihvertfall sett med vestlige øyne. VW ID.6 er nok en bil det er lett å mistenke at den norske importøren sikler på. Med seks eller syv seter og nesten tilsvarende dimensjoner som Q5 e-tron, kunne den lett solgt i et firesifret antall.

SEKS SETER: Slik ser VW ID.6 ut bakfra, her i Crozz-versjon. Foto: Gard Setsaas

Grunnmodellen har bakhjulstrekk og moderate 179 hestekrefter med et batteri på 55 kWH brutto, men ID.6 leveres også som firehjulstrekker med samme motor- og batterikonfigurasjon som Q5 50 e-tron quattro.

I Kina er bilproduksjon i høyeste grad politikk, og i kjent stil kan det få merkelige konsekvenser. Det er ihvertfall ikke utenkelig å forestille seg at det har gått med en god del komitéarbeid da det ble avgjort at to ulike, deleide underbruk av VW i Kina skal produsere to ulike versjoner av ID.6 – «Crozz» og «X». Både front- og hekkdesign er forskjellig, men ellers er bilene like.

Førstnevnte lages av FAW-Volkswagen, mens sistnevnte produseres av SAIC Volkswagen. Det finnes også et JAC Volkswagen. Forstå det, den som kan.

Ser frem til nye modeller

Kommunikasjonsdirektør Øyvind Rognlien Skovli hos importøren Harald A. Møller AS svarer i henhold til PR-manualen når Finansavisen Motor spør om de gjerne skulle hatt Q5 e-tron og ID.6 i Norge:

– Vi er veldig tilfreds med den brede porteføljen vi allerede har, og det gjelder begge merkene. Det er ikke noe stort issue for oss at enkelte modeller bare tilbys i det kinesiske markedet. Det har alltid vært sånn at ulike modeller tilbys i ulike deler av verden, sier han.

VIL IKKE SPEKULERE I HYPOTETISK SALG: Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonsdirektør hos importøren. Foto: Håkon Sæbø

– Det er vel slik at disse bilene lett kunne solgt i flere tusen eksemplarer?

– Jeg skal ikke spekulere altfor mye i hvilket kommersielt grunnlag disse ville hatt, men vi ser at de modellene vi har og de modellene vi får rundt neste sving henvender seg godt til kunder i det segmentet, sier Skovli.

– Men salget av Q4 e-tron er sterkt redusert siden i fjor?

– Både Q6 e-tron og A6 e-tron er nært forestående, sier kommunikasjonsdirektøren, og legger til at førstnevnte får sin verdenspremiere mot slutten av året med introduksjon i løpet av første kvartal 2024, mens sistnevnte etter planen skal lanseres i andre halvdel av neste år.